۱۶۶
تعداد بازدید: ۱۳۸۷۸
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶
مصباحی مقدم درباره اینکه جامعه روحانیت مبارز برای آینده آیا قصد دارد که محور جبهه مردمی شود گفت: این مساله وابسته به این است که احزاب و شخصیت های سیاسی، از جامعه چه مطالبه ای دارند. بنای ما سروری و تحمیل خود بر دیگران نیست. جامعه روحانیت بر حسب انتظار احزاب و شخصیت های همسو، نظر مشورتی خود را اعلام می کند.
مصباحی مقدم در نشست خبری:

جامعه روحانیت بنای سروری بر دیگران ندارد

گفتگو با حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
شناسهٔ خبر: 4168711 - 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: دعوت نامه‌های ما مرتب برای رئیس جمهور ارسال می شود اما حضور وی در جلسات به دلیل محدودیت های امنیتی امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز صبح امروز در نشست خبری با اشاره به لزوم هم اندیشی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا اظهار کرد: ما از گفتگو با احزاب و گروه های مختلف سیاسی در راستای اهداف جامعه روحانیت مبارز حمایت می کنیم.

وی افزود: ما در پی این هستیم که وحدت و انسجام ملی در سایه رهبری شکل بگیرد. تلاش می کنیم که این انسجام با گفتگو فراهم شود. در همین باره، من به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، چند گفتگو با آقایان انصاری و ابطحی داشته ام.  

مصباحی مقدم درباره تمایل حسن روحانی برای حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز گفت: این موضوع در جامعه روحانیت گزارش شد اما تصمیم خاصی گرفته نشده است. دعوت نامه های ما مرتب برای رئیس جمهور ارسال می شود اما وی به دلیل محدودیت های امنیتی، برای حضور در جلسات جامعه محدودیت دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جامعه روحانیت درباره مفهوم نواصولگرایی بحثی شده است گفت: خیر؛ بحثی درباره نواصولگرایی نشده است.

نماینده سابق مجلس در ادامه درباره جلسات کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص اظهار کرد: ۹ جلسه کمیسیون اقتصادی مجمع تشکیل شده است. جلسه دهم هم این هفته تشکیل شد. جلسه یازدهم هم فردا سه شنبه درباره مسائل پولی و بانکی با حضور نمایندگان بانک مرکزی برگزار می شود.

معتقد نیستم که احزاب باید از دولت یارانه بگیرند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره سهم احزاب در بودجه سال ۹۷ گفت: شخصا معتقد نیستم که احزاب باید از دولت یارانه بگیرند؛ احزاب باید برای محفوظ ماندن حریتشان، روی پای خود بایستند.

وی در همین باره اضافه کرد: وقتی احزاب از دولت یارانه بگیرند، به راحتی نمی توانند، منتقد دولت و حکومت باشند اما در عمل بودجه ای که برای احزاب در نظر گرفته شده، باید اجرایی شود.

یک نامزد در سال ۸۸ جرزنی سیاسی کرد، چه کسی از طرفداران حاضر شد به او تذکر دهد؟!

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان نمی خواهند نسبت به حرکات احمدی نژاد موضعی داشته باشند گفت: من سخنگوی اصولگرایان نیستم اما جامعه روحانیت مبارز در سال ۸۴ از احمدی نژاد اعلام حمایت نکرد بلکه از مرحوم هاشمی حمایت کرد و در دور دوم آن انتخابات هم از کسی حمایت نکرد و خود احمدی نژاد هم خود را مبعوث از جریان اصولگرا نمی دانست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: وقتی جامعه روحانیت از احمدی نژاد حمایت نکرد، معنی ندارد که امروز بخواهد پاسخگوی حرکاتش باشد. افراد و جریانات تا زمانی که اصول را رعایت کنند، از سوی ما حمایت می شوند اما وقتی از اصول منحرف شدند، نباید انتطار داشته باشند از آن ها حمایت کنیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: کاندیدای آنهایی که در انتخابات ۸۸ جرزنی سیاسی کرد و کشور را دچار بحران کرد، چه کسی حاضر شد به آن نامزد بگوید که چرا در برابر قانون تمکین نمی کنی؟ امروز هم این اعلام برائت دیده نمی شود و هنوز دارند حمایت می کنند و نمی خواهند مسئولیت عملکرد کاندیدای خود را بپذیرند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: کار کسانی که ابتدا از احمدی نژاد حمایت کردند اما بعدا از وی برائت کردند، ستودنی است.

مصباحی مقدم درباره موضع جامعه روحانیت نسبت به رفتارهای اخیر احمدی نژاد گفت: این مساله را در جامعه مساله ای تلقی نکردیم که از اهمیت برخوردار باشد. احمدی نژاد می خواهد خودش را مطرح کند و اگر رسانه ها به وی بپردازند، دقیقا همان چیزی است که وی خواستار آن است.

خطای احمدی‌نژاد در مناظره های ۸۸ با ادعای تقلب قابل مقایسه نیست

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز در سال ۸۸ نسبت به مواضع احمدی نژاد در مناظره ها موضعی نداشت اظهار کرد: اگر جامعه روحانیت آنجا بیانیه می داد، ورق انتخابات را برمی گرداند؛ آن هم در برابر رقیبی که جامعه مطلقا آن را قبول نداشت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره مناظره احمدی نژاد و موسوی در سال ۸۸ گفت: مسلما آن مناظره آثار مخربی داشت اما نمی توان آن حرکت احمدی نژاد را با اعلام یک تقلب بزرگ و ایجاد بحران و مخدوش شدن حیثیت نطام در دنیا مقایسه کرد؛ این مسائل را نمی شود با خطای قابل توجه احمدی نژاد یکی گرفت.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جامعه روحانیت در ایجاد جبهه مردمی(جمنا) چه قدر موثر بود و نسبت به تغییر ساختار در این مجموعه تا چه اندازه نقش خواهد داشت گفت: بنای جامعه روحانیت مبارز در انتخابات امسال این بود که در مدیریت جریان های سیاسی همسو کار کند اما افرادی همان زمان با آیت الله موحدی صحبت کردند و گفتند که این روش چندان جاذبیتی ندارد و شما اجازه بدهید که حرکت جامع تری شکل بگیرد؛ آن هم اینکه از کف نیروهای انقلابی کاندیدا انتخاب شوند.

جامعه روحانیت بنای سروری و تحمیل خود بر دیگران ندارد

مصباحی مقدم درباره اینکه جامعه روحانیت مبارز برای آینده آیا قصد دارد که محور جبهه مردمی شود گفت: این مساله وابسته به این است که احزاب و شخصیت های سیاسی، از جامعه چه مطالبه ای دارند. بنای ما سروری و تحمیل خود بر دیگران نیست. جامعه روحانیت بر حسب انتظار احزاب و شخصیت های همسو، نظر مشورتی خود را اعلام می کند.  

وی افزود: اقدام زودهنگام برای انتخابات مفید نیست. مردم باید زندگی آرام و راحتی داشته باشند. این معنایش این نیست که احزاب چه در میان اصولگرایان و چه در میان اصلاح طلبان، تمهید مقدمات خود را نداشته باشند.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جامعه روحانیت برای کاهش اختلافات قصد ندارد با مجمع روحانیون مبارز مذاکره ای داشته باشد گفت: ما تا وقتی که اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، کاملا تحمل می کنیم و می پذیریم اما مقام معظم رهبری در سال ۸۳ از جامعه مدرسین، جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز به طور جداگانه دعوت کردند و درخواست کردند که با سایر تشکل های روحانی،جلسه برگزار کنیم.

وی افزود: جامعه مدرسین بر همین اساس در قم از جامعه روحانیت و مجمع روحانیون برای شرکت در نشستی دعوت کرد. این نشست به خوبی برگزار شد. پیرو این نشست، جامعه روحانیت نشست دیگری در مدرسه عالی شهید مطهری در تهران برگزار کرد. در این نشست هم جامعه مدرسین و مجمع روحانیون شرکت کردند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: یادم می آید که این جلسه، جلسه پایانی بود و دلیلش هم این بود که مهدی کروبی در مقام لیدر مجمع روحانیون، آن روز اعلام کرد که نمی شود ما با هم وحدت داشته باشیم؛ چون شما در موضع قدرت هستید اما ما در قدرت نیستیم. شما تایید یا رد صلاحیت می کنید اما ما در کنار نشسته ایم.

وی ادامه داد: مرحوم مهدوی کنی همانجا گفت که این جایگاه ها، جایگاه های جامعه روحانیت نیست بلکه ما به عنوان تشکل داریم با هم صحبت می کنیم و این حرف ها صحیح نیست. اگر شما با نهادهایی مثل شورای نگهبان یا دستگاه قضایی مشکل دارید، بروید و با خود آن ها صحبت کنید.

مصباحی مقدم گفت: این حرف ها بوی ناسازگاری می داد. بر همین اساس، نشست بعدی که میزبانش باید مجمع روحانیون مبارز می بود، برگزار نشد.

نماینده سابق مجلس عنوان کرد: امروز هم ما حرفی نداریم و این نکته را دوستان باید مدنظر داشته باشند که اگر بناست کنار هم بنشینیم و گفتگو کنیم، یک سری اصول داریم و یک سری موارد اختلافی. مشترکات ما زیاد است؛ همه ما انقلاب، امام و رهبری را با شدت و ضعف قبول داریم.