۲۱۳
تعداد بازدید: ۲۲۷۶
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
نشست خبری حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام عباسعلی اختری و حجت‌الاسلام علی مومن‌پور کاندیداهای مشترک جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (جامعتین) در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران، روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در دفتر مرکزی جامعه روحانیت برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم،حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری، حجت الاسلام و المسلمین علی مومن‌پور به سخنرانی پرداختند.

عباسعلی اختری در ابتدای جلسه با بیان اینکه نمایندگان و نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان مربوط به جایگاه رهبری و مقام ولایت، داوطلب خدمتگزاری هستند، گفت: آنگونه که قانون اساسی توجه داده افرادی که خودشان را صالح دانسته‌اند اعلام آمادگی برای عهده‌داری این جایگاه کرده‌اند و در صورت رای آوردن انجام وظیفه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان مانند خزانه‌‌ای برای کشور است ادامه داد: همچنان که ما خزانه‌داری مادی برای روز مبادا کشور داریم مجلس خبرگان نیز چنین جایگاه و نقشی دارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد:در نظام اسلامی هر کسی باید این ایده داشته باشند و کاندیداها هم این ایده را دارند که به مصالح کشور در نظر بگیرند، ایده امام که توجه به مستضعفین بود را نیز نباید از یاد برد، آرمانهای اینچنینی جز ارمان‌های نامزدها خواهد بود.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه نشست اظهار داشت: خبرگان رهبری از فقهای عادل تشکیل می‌شودتا برای انتخاب رهبری در شرایط فقدان رهبری و همینطور در شرایطی که رهبری شرایط رهبر بودن را از دست بدهد، برای جایگزینی او وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: خداوند به ما لطف کرده و نعمت رهبری امام و حضرت آیت الله‌خامنه‌ای حفظ الله را داده که به بهترین وجه کشور و ملت را مدیریت کرده تا بحران های داخلی و تحملی بیگانگان را پشت سر بگذاریم.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه آنچه که بسیار مهم است این است که خبرگان باید منتخب مردم باشند، افزود: قانون اساسی تأکید دارد که خبرگان منتخب مردم چنین جایگاهی را داشته داشته باشند، به این ترتیب مردم به صورت غیر مستقیم رهبر را انتخاب می‌کنند یعنی مردم اعضای مجلس خبرگان را انتخاب و آنها رهبری را انتخاب می‌کنند.

کاندیدای میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این موضوع حکایت از اتکای نظام ما و دیدگاه امام به ملت عزیز ایران است؛ همچنین فقها درد دین و مردم دارند و مورد اعتماد مردم نیز هستند.
مصباحی‌مقدم اضافه کرد: خداوند منان را سپاسگزاریم که این سنگر سنگر مهمی است که از جایگاه ولایت فقیه که نیابت عام حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را دارد حفاظت می‌کند.
وی درباره کارکرد مجلس خبرگان رهبری گفت: سالانه دو نشست برگزار می‌شود که در آن به مشکلات جاری مردم پرداخته می‌شود و این مجلس به نوعی واسطه مردم و مسئولان عالی نظام است.

آیت‌الله علی مؤمن‌پور نیز در این نشست طی سخنانی گفت: در جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی مسئله اسلامیت توسط رهبری انجام می‌شود.

وی با اشاره به وظایف و اختیارات رهبری در قوه قضاییه گفت: تعیین رؤسای قوای مسلح، و امور دیگر از وظایف رهبری است. وظیفه همه این است که در انتخاب خبرگان رهبری شرکت کنند همانطور که در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند.

اختری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وظایف مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان به‌صورت مستقیم به قانونگذاری ورود نمی‌کند همچنان که مقام معظم رهبری مجلس را به سیاست های کلی توجه می‌دهد، مجلس خبرگان نیز با توجه به کمیسیون‌ها سیاست‌ها را به مسئولان گوشزد می‌کنند.

وی ادامه داد: وظیفه خبرگان دو چیز بیشتر نیست تعیین رهبری و نظارت به دوام شرایط رهبری اما بالاخره خبرگان مورد مراجعه مردم هستند که در این مجلس نسبت به مسائل عمومی حساس می‌شوند و و از مُدیران بلند پایه می‌خواهند که نسبت به دغدغه‌های مردم و گاهی سفارش‌ها و توصیه ها توجه کنند.

آیت‌الله مؤمن پور درباره مسئله شورای رهبری، گفت: بر اساس قانون اساسی شورای رهبری هیچ جایی ندارد اما پیش از اصلاًح قانون اساسی این مسئله مطرح بود اما اکنون هیچ جایگاهی ندارد.

وی درباره قوی‌شدن کشور در تمامی امور نیز اظهار داشت: کشور ما  باید از همه لحاظ چه اقتصادی و چه جهات نظامی قوی شود علی رغم اینکه ما در صدد هیچ جنگی نیستیم اما باید قدرتمند باشیم تا کشورهای مستکبری مثل آمریکا جرات حمله به ایران را نداشته باشند.

اختری در رابطه با شورای رهبری گفت: از جهت اشاره قانون اساسی، شورای رهبری فعلاً در قانون اساسی جایگاهی ندارد شورای رهبری با اساس معارف ما و اساس ولایت و امامت ما در تضاد است.

وی درباره قوی‌شدن کشور در برابر تهدیدات اظهار داشت: یک گام مهم قوی شدن خود اتکا شدن است جامعه‌ای که روی پای خود بیاستد پیشرفت خواهد کرد.علم انسان را قوی می‌کند علم و دانش را که رهبری بر آن تأکید می‌کند موجب خود اتکایی می‌شود، قطعاً به هر کشور و فردی  محتاج باشیم اسیر آن خواهیم بود.

مصباحی‌مقدم درباره قوی شدن کشور در برابر تهدیدات گفت: اصلاً اساس قدرت یک کشور علم است، اساس پیشرفت یک جامعه علم است اگر ما در علوم و فنون فناوری قدرتمند شویم در همه عرصه‌ها قدرتمند می‌شویم که فضای آن برای جوانان فراهم است و همین موضوع باعث شده است که ایران سرآمد کشورهای منطقه شود. هر کشوری که ضعیف جلوه کند دشمن طمع می‌کند که آن کشور را ببلعد، اما اگر کشور مقتدر باشد کسی جرئت نمی‌کند چشم طمع به آن داشته باشد.

وی اضافه کرد:کشور ایران هم از نظر نخبگی جوانان و هم از نظر جغرافیایی و همچنین منابع و ذخایر زیرزمینی توان لازم را دارد که اگر بهینه کار کنیم و جلوی خام‌فروشی را بگیریم و بهره‌وری را بالا ببریم و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم قدرتمند شویم.