۳۰۱
تعداد بازدید: ۱۳۰۲
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
نامه انتخاباتی شورای وحدت با عنوان «نامه مشارکت» خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی ارسال شد.

به گزارش کمیته رسانه و ارتباطات شورای وحدت، نامه انتخاباتی شورای وحدت با عنوان «نامه مشارکت» خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی ارسال شد.
در این نامه که مصوب هیات عالی شورای وحدت است، بر اهمیت و جایگاه انتخابات ریاست جمهوری در سرنوشت نظام و ملت اشاره شده و با طرح مهم ترین دیدگاه‌ها و رویکردها برای ایجاد مشارکت حداکثری، پیشنهاداتی نیز برای فرایند اجرایی انتخابات در شرایط شیوع بیماری کرونا طرح شده است. این نامه برای حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آقایان قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما ارسال شده است. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

 

بسم االه الرحمن الرحیم

          اهميت جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران امری مسلم است. در چهل و دو سال گذشته، انتخابات و رأي مردم پایه سرنوشت سياسي، اجتماعي و اقتصادي ملت شريف ايران بوده است. تب و تاب اجتماعي و اجرايي در این روزها و گفت وگوها و قبض و بسط هاي سياسي، همه، حکايت از نقش آفرينيِ انتخابات در مسير مدنيّت کشور دارد. دوستان و دشمنان نيز رفتار خود را بر مبنای ميزان حضور مردم تنظيم مي کنند. پايداري ملي در گذشته پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي و مقاومت تحسين برانگيز ملت ما در برابر هجمه هاي سهمگين نظامي، امنيتي، اقتصادي و سياسي بدخواهان، مرهون مشارکت گسترده در صحنه هاي اجتماعي بوده است. اين جايگاه رفيع مردمي است که تحولات عظيم و دوران ساز منطقه اي و بين المللي را برای ایران و ایرانی و اسلام ناب محمدی (صلوات الله علیه)رقم زده است.

          شوراي وحدت، که برخاسته از عقلانيت بخش بزرگي از نيروهاي آگاه، مؤمن، انقلابي، دلسوز، باتجربه، ايثارگر و وفادار به ايران عزيز است، خود را متعهد مي داند که ظرفيت و همت خود را صرف تداوم اين مسير شکوهمند و افتخارآفرين کند و به پيروي از امام خوبان ـ که درود و رحمت خدا بر او باد! ـ و رهبر معظّم انقلاب (دام بقائه) که، با تعبير بلند «ميزان رأي ملت است» اصل محکم و غيرقابل تغيير «حق تعيين سرنوشت» را بر پيشاني جمهوري اسلامي حک کرده اند، معتقد است هر روز، و بخصوص امروز، بايد اين اصل را تحکيم و تعميق ببخشيم.

          شورای وحدت، بر اساس مطالعات گسترده و تجربه هاي انباشته و روش هاي متداول در بسياري از کشورها، با کمال ارادت و دلسوزي، موارد زير را، براي برگزاری بهتر انتخابات و جلوگيري از آسيب هاي احتماليِ کرونايي، به هيئت مرکزي نظارت و هيئت عالي اجرايي انتخابات و دست اندرکاران نظارتی و اجرايي و رسانه اي تقديم مي کند:

  1. هدف اصلي انتخابات، ارتقاي کمّي و کيفي حکمراني، رضايتمندي عمومي و افزايش خدمت و رفاه ملي است. گام اول در این مسیر، اعتمادسازي، اميدآفريني و انسجام بخشي است؛ بنابراین، هر تصميم، اقدام، تبليغ و حرکتِ مغاير با اين اصل موجب واگرايي، سرخوردگي و بي انگيزگي مردم خواهد شد.
  2. نحوه ورود و رفتار، پيگيري ها، بيانات و تصميمات دستگاه هاي مختلف حکومتي، در این شرایط، حامل بار سياسي است. براي تشويق همه گروه ها و گرايش ها به مشارکت، ضروری است از جانبداري، تحمیل، ايجاد رانت و محدودسازيِ گزينشي پرهیز کنیم. از مسئولان و همه دست اندرکاران مي خواهيم که به وظايفشان تمام و کمال عمل کنند. اگر شأن و کرامت مردم را رعايت کنيم، مردم وظيفه خود را چون گذشته بخوبي تشخيص مي دهند.
  3. محور اعتمادسازي و آرامش بخشی، در نحوه ردّ و قبول نامزدهاست. از هيئت هاي نظارت شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي جداً خواستاريم عمل دقيق به قانون و ضوابط مصوب و صیانت از حق الناس را ملاک ردّ و تأييدها قرار دهند و از هر گونه اِعمال نظر سلیقه ای، غيرمنطبق با مقررات و يا غيرمطلوب از نظر افکار عمومي يا سؤال برانگيز و شبهه آفرين پرهيز کنند. ردّ و قبول های سلیقه ای، اعتمادسوز و جدال برانگیز است.
  4. هيئت هاي اجرايي و دستگاه هاي دولتي و نهادهاي دارای امکانات و منابع مالي و قدرت تأثيرگذاري بايد از اعمال نظر و ارتکاب اعمال خلاف قانون و هرگونه تخلف پرهیز کنند و مطمئن باشند رفتار جانبدارانه موجب بدبيني عمومي شده و معمولاً به ضرر و بر خلاف منويات اقدام کنندگان است.
  5. ايجاد خوشبيني، اميدواري و دلبستگي به کشور در میان مردم مخصوصاً جوانان، رسالت اصلی رسانه ها و مطبوعات، بخصوص رسانه های وابسته به نهادها و دستگاه ها بويژه رسانه ملي است. تزريق نااميدي، سياهنمايی، ترديد، دشمن هراسي و تحقير توان ملي، گناهي نابخشودني است. خاضعانه از همه فعالان رسانه اي مي خواهیم پیوسته و در اين شرايط خاص، نقش الهي، مردمي، ملي و انقلابي خود را ايفا کنند.
  6. به منظور جلوگيري از آسيب هاي کرونايي، پیشنهادهایی را درباره سازوکار رأي گيري ارائه می کنیم. این پیشنهادها مبتنی بر قوانين موجود و بدون نیاز به تغييرات کلان و هزينه زياد است:

  الف: ساعت اخذ رأي از 8 صبح تا 24 و قابل تمديد باشد؛

  ب: شعب اخذ رأي افزايش يابد تا افراد هر محل براحتي و بدون تجمع در کوتاه ترین زمان بتوانند رأي خود را در صندوق بياندازند؛

 پ: به همه شهروندان واجد شرايط مقيم کشور، با ارسال پيامک، اعلام شود که در صورت آمادگي براي شرکت در انتخابات، محلهء سکونت خود یا نزدیکترین شعبه اخذ رای به محل سکونت خود را اعلام کنند. اجرای اين پیشنهادبرای شهرهاي دارای بيش از يکصد هزار نفر اولویت دارد؛

  ت: هيئت هاي اجرايي هر حوزه انتخابي، متقاضيان ساکن هر منطقه را بين شعب اخذ رأيِ نزديک به محل سکونت تقسيم کنند. تقسيم بندي با رعايت عدم تجمع رأي دهندگان و به تناسب توان عوامل شعب، بين ساعات اخذ رأي صورت گيرد؛

  ث: زمان اخد رأی مجدداً با پیامک به رأي دهندگان اعلام شود؛

ج: توسط رسانه ملی و پیامک اعلام شود کسانی که در ساعت مقرر موفق به حضور در محل رأی گیری و یا ثبت نام نشده اند مي توانند بعد از ساعت 22 در محل رأی گیری حاضر شوند؛

چ: اخذ رأي در فضاي باز انجام شود و از شرکت کنندگان خواسته شود وسایل لازم برای مقابله با گرما را همراه داشته باشند؛

ح: براي ثبت هويت فقط شماره ملي درج شود و از ثبت مشخصات غيرلازم و نیز ثبت اثر انگشت پرهیز شود؛

خ: هويت شرکت کنندگان يک بار ثبت شده و اوراق رأي انتخابات رياست جمهوري، شوراها، ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان، یکجا، به رأي دهندگان تسليم شود؛

د: اسامي کانديداهاي هر حوزه در سايت هاي خاص محلي منتشر و توسط پيامک براي رأی دهندگان ارسال شود؛

ذ: آدرس سایت فرمانداری ها و شماره تلفن مراکز پاسخگویی هیأت های اجرایی توسط رسانه ها و پیامک برای راهنمایی شهروندان به اهالی هر حوزهء انتخابیه اعلام شود؛

ر: آنچه باید مورد توجه همه دست اندر کاران انتخاباتی قرار گیرد بهره برداری از روش ها و ابزار نوین و به خصوص الکترونیکی کردن انتخابات با رعایت امنیت و سلامت کامل است که می بایست از سال های پیش اقدام می شد و هم چنان از ضرورت هاست که امیدواریم با همت همه سرعت گیرد؛

در خاتمه امیدواریم همه عزیزان و دست اندرکاران امر انتخابات و کنشگران سیاسی و انتخاباتی و مردم شریف ایران با درک شرایط حساس فعلی با توکل به خداوند متعال ، تدبیر و همکاری، برگ زرین دیگری را در تاریخ پر افتخار خود ثبت نمایند.إنه ولی التوفیق

والحمدلله رب العالمین

آخرین اخبار
پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور در پیامی درگذشت مادر همسر دکتر منوچهر متکی را تسلیت گفت.