۳۵۷
تعداد بازدید: ۸۵۷
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی:
عضو سابق شورای شهر از ابعاد کارکردی و جایگاه شورای شهر و وظایف قانونی آن و همچنین انتظاراتی که از این نهاد مدنی وجود دارد، می گوید.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شورای شهر یکی از ارکانی است که در کنار شهرداری ها، نقش مهم و اساسی در مدیریت شهری و گسترش و نوسازی شهرها دارد و در این ایام، روزهای پایانی پنجمین دوره خود را سپری می کند.

اهمیت شوراها برای شهرها را می توان به اندازه نقش مجلس در اداره امور کشور مهم دانست و از این بابت باید برای آن ها اهمیت ویژه ای قائل شد.

حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت یکی از افرادی است که در دوره های سوم و چهارم در اداره شورای شهر نقش داشت؛ به همین خاطر با او به مصاحبه نشستیم تا از ابعاد کارکردی و جایگاه شورای شهر و وظایف قانونی آن و همچنین انتظاراتی که از این نهاد مدنی وجود دارد،  بگوییم.

مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

شورای وحدت می‌تواند اصول تفکر شورایی را در قالب گفتمان و ادبیات خرد جمعی در جامعه اجرا کند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما گفتمان انتخاباتی شورای وحدت در قبال شورای شهر تهران در چه محور‌هایی قابل طرح و تبیین است؟

ناصحی: از محور‌های قابل طرح می‌توان به تبدیل مهارت گفتمانی شورا به گفتمان هرمی و عمومی از بطن مردم و متن جامعه در محله‌ها با محوریت امنا، روحانیان، فرهنگیان، فرهیختگان، کسبه، ورزشکاران، بانوان و کارمندان سازمانی و کارگران زحمتکش حوزه خدمات و بازرگانی اشاره کرد که با تغییر نگاه اجتماعی مردم و سوق دادن آن‌ها از تفکر فردی به همدلی جمعی و مهارت با هم بودن و برای هم شدن صورت می‌پذیرد.

شورای وحدت می‌تواند اصول تفکر شورایی را در قالب گفتمان و ادبیات خرد جمعی با توسل به آیات مبارکه «و امرهم شورا بینهم» و «و شاورهم فی الامر» و تصمیم شورا و پیشنهادپذیری از نخبگان و مردمان محلی و قبول پیامد‌های مسئولیت خود ناشی از حضور مقتدرانه در شورا با حفظ چارچوب قوانین و مقررات فرادستی و رعایت حقوق اساسی مردان و شهر با پذیرش نظامات حاکمیت به اجرا در بیاورد.

امروز همه می‌دانند که تفکر شورایی که در جامعه جهانی مانند شورای ملل متحد، شورای حکام آژانس انرژی اتمی، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها حاکم است، از ۱۴۰۰ سال پیش در ادبیات غنی قرآن کریم وجود داشته و در جامعه اسلامی اجرا شده‌است.

مهم ترین خواسته مردم از شورای شهر ششم نظارت دقیق بر شهرداری است/ هماهنگی فرمانداری و استانداری تهران و البرز از خواسته‌های بزرگ مردم است

باشگاه خبرنگاران جوان: از نظر شما مهم‌ترین مطالبات شهروندان تهرانی از شورای شهر پایتخت چیست؟

ناصحی: مهم ترین مطالبات مردم شهر تهران از اعضای دوره ششم، گذر از شورای منفعل به شورای مقتدر، مسئولیت پذیر، آگاه به فضای عمومی شهر، انطباق عملکرد با حکمرانی خوب محلی، قانون‌مند بودن و رعایت قوانین مربوط به تعارض منافع و نظارت مفید و دقیق بر اجرای قانون توسط شهرداری و پاسخگو نمودن آن در برابر خواسته‌های منطقی و قانونی شهروندان است.

ضمنا از جمله مطالبات دیگر مردم می‌توان به اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا ـ که ۱۸ سازمان، ارگان و نهاد متولی آن هستند ـ و همچنین توسعه عادلانه خطوط مترو تهران به عنوان سیستم پاک و ایمن در همه مناطق و مجاب ساختن دولت به پرداخت سهم خود ناشی از مصوبات ادوار گذشته در جهت تامین بخشی از سهم سفر و یا بلیط سفر با مترو شهروندان و بازسازی و نوسازی حمل و نقل همگانی درون شهری و حومه‌ای با هماهنگی فرمانداری‌ها و استانداری‌های تهران و البرز اشاره کرد.

آشتی دادن از مردم با حکومت‌های محلی از مهمترین مشکلات اجتماعی و فرهنگی کلان شهر تهران است

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما مهمترین مشکلات اجتماعی و فرهنگی کلان شهر تهران چیست؟

ناصحی: از مهمترین مشکلات فرهنگی اجتماعی شهر تهران آشتی دادن مردم با حکومت‌های محلی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی است که متاسفانه در چند سال اخیر دچار خدشه شده است.

بازمهندسی تعامل شهر، شورا و شهرداری و مسائل مربوط به فضا‌های بی‌دفاع شهری، کودکان کار، بی‌خانمانی، نگرانی‌های افسارگسیخته ناشی از دیدگاه کاپیتالیستی نسبت به مسائل معیشتی و بازرگانی و بازار و انسان‌محور نمودن فعالیت‌های شهرداری در برابر خودرو محور بودن فعالیت ها، پویا نبودن اقتصاد شهری، فقدان شاخص‌های جهانی در کلانشهر علیرغم پایتخت بودن آن، مشکل مسکن و اجاره بها و اشتغال از جمله دغدغه‌های شهروندان تهرانی است.

همچنین باز تعریف فعالیت‌های مذهبی و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های هنری، موسیقی و به سامان نبودن فعالیت NGO‌ها در تهران «بند ماده ۷۱» عدم تبعیض در حمایت‌های مادی و معنوی از گروه‌های پیشتاز فرهنگی و اجتماعی، پابرجا ماندن معضلات مربوط به مناسبات اجتماعی و فرهنگی، همراه نبودن شورای فرهنگی عمومی با نهاد‌های غیر حاکمیتی، عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ و عفاف، کمرنگ شدن حضور مردم در عرصه‌های فرهنگی «که شاید به دلیل شیوع بیماری ناشی از ویروس کووید ۱۹ کاهش یافته است» را می‌توان از دیگر دغدغه‌های شهروندان تهرانی عنوان کرد.

لازم به ذکر است افزایش بی رویه قیمت‌های خدمات ورزشی که در توان طبقه غیر مرفه نمی‌باشد، به روز نبودن عناوین کتابخانه‌ها (هزینه) کتابخانه‌ای به لحاظ گسترش بی حد و اندازه فناوری دیجیتال در عرصه جهانی، آنارشیسم بصری به ویژه در اطراف بازار تهران و همچنین پابرجا ماندن معضل اعتیاد و مواد مخدر‌های نوظهور در محله‌های هرندی، پل مدیریت، خیابان سراج، خاک سفید، دره فرحزاد، حواشی تهران، خیابان اتابک (محله اتابک) و ... خروج از حالت انفعال ستاد حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و موارد دیگر «که اهمیت بند ۲ ماده ۷۱ قانون شورا را صد چندان می‌کند» بررسی و شناخت کمبود‌ها نیاز‌ها نارسایی‌های اجتماعی فرهنگی آموزشی بهداشتی اقتصادی از جمله مطالبات درست و دغدغه‌های به حق مردم شهر تهران نیز هست که ان شاءالله با جدیت و عزم راسخ می‌توان این مشکلات را در برخی موارد کاملا رفع و در برخی دیگر اصلاح کرد.

بدنه مستقل شهرداری، نظارت شوراها را بر نمی‌تابد

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما تا چه میزان از ظرفیت و پتانسیل شورای شهر در ۵ دوره گذشته استفاده شده است؟

ناصحی: دوره‌های اول و دوم شورا را می‌توان دوران تمرین و گذار از نگاه انجمن شهر به مدیریت شورایی با پایگاه مردمی عنوان کرد که اختلاف سلیقه‌ها، تنش‌ها و اصطکاک‌هایی را در بین اعضا به دنبال داشت و منجر به انحلال دوره اول شورای شهر تهران و بعضاً در سایر شهر‌های کشور گردید.

با گذشت ۲۰ سال از فعالیت شورایی و بهتر است بگوییم تفکر شورایی، هنوز هم بدنه مستقل شهرداری که صد سال میاندار تصمیم و اجرا بوده‌است، به صورت تمام و کمال نظارت شورا را بر ارکان اجرایی برنمی‌تابد و علیرغم تاکید قانون و اختیارات شورا‌ها «ماده ۷۱ قانون تشکیلات وظایف و اختیارات انتخابات شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵» همکاری مورد انتظار صورت نمی‌پذیرد.

با پذیرش تدریجی نظارت شورا و بر عملکرد شهرداری، نظارت بهبود پیدا می‌کند، ولی این بدان معنا نیست که شورا‌ها در تمام ادوار موفق عمل نکرده اند. به‌عنوان مثال در دوره پنجم شورای شهر تهران، قریب به ۴ نفر شهردار و سرپرست، مدیریت شهرداری را تجربه کرده‌اند که این امر دوسال امور شهر را مختل و هزینه‌ها و خسارت‌های بسیاری را بر مردم و شهرداری و اعتماد مردم وارد کرد. البته باید اشاره کرد که دولت لازم است در کنار مدیریت شهر تهران به لحاظ هزینه کرد قرار بگیرد، چون گستره شهر تهران با سایر شهر‌های کشور متفاوت است.

شورای شهر بعدی، شهرداری را به درآمدزایی از ارزهای دیجیتال مکلف کند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما مهمترین کارهایی که شورای شهر ششم در دوره آتی باید به آن بپردازد، چیست؟

ناصحی: یکی از برنامه‌های اساسی شورای ششم اجرای سند برنامه پنج ساله سوم «۱۳۹۸- ۱۴۰۲» مصوب ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، است که می‌تواند ثمرات زیادی را برای تهران داشته باشد. ضمنا پایش برنامه اول و دوم، اجرای برنامه‌های معوق مطابق برنامه سوم، ارائه طرحی مبنی بر برون‌رفت شهر از تله بدهکاری وادار نمودن شهرداری به ریاضت هزینه‌ای در هزینه‌های جاری، مکلف نمودن شهرداری به ارائه لایحه درآمد پایدار بر اساس رخداد‌های پولی و مالی دیجیتالی «مانند بیت کوین» را می‌توان از برنامه‌های اساسی شورای ششم عنوان کرد.

همچنین ارائه طرح‌های جایگزین به جای لوایح ناکارآمد قبلی، سازماندهی نیروی انسانی قراردادی با شرکت‌های متعدد و یکسان نمودن قرارداد‌ها و تبدیل وضعیت پرسنل قدیمی از شرکتی به رسمی آزمایشی، توجه ویژه به نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به زلزله خیز بودن و گسل شهر تهران، مدیریت آب و انرژی در تمام حوزه‌های شهری، مطالعه راهبردی در جهت حل معضل ترافیک شهر تهران، انتقال بازار تهران از مرکز شهر تهران به ۵ نقطه پیرامونی به جهت ممانعت از سفر‌های تجاری به هسته مرکزی شهر و اقدام مناسب جهت رفع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی نیز ازجمله مواردی است که قطعا این شورا به آن توجه ویژه خواهد داشت.

آخرین اخبار
پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور در پیامی درگذشت مادر همسر دکتر منوچهر متکی را تسلیت گفت.