۱۱۷
تعداد بازدید: ۱۲۲۰۲
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵
ار دیگر نوای حماسیِ نینوای حسین (ع) گوش جان خداخواهان و فضیلت پیشگان را می نوازد و ملک و ملکوت را، از گلوی خونفشان حقگویی و آرمان طلبی، آواز می دهد. بار دیگر کاروان اشتیاق جست وجوگران کرامت و عدالت، بر آستان کربلا بار می افکند و به تماشای بالایِ بلند آن کبریایی می نشیند که در قامت شور حسین و ادب عباس و صبوری زینب (علیهم السلام) تجلی کرد. قافله کربلاییان، از آن سوی تاریخ، به جغرافیای مظلوم شیعه می رسد و تشنگان اخلاق و معنا را از دَمِ عشق و معرفت سیراب می کند. خوشا وقت شوریدگان غمش که زخم غربت خود را با مرهم جانفزای خون خدا التیام می دهند. خوشا سینه زنان و سیاه پوشان عزای زاده زهرا (س)! اینک دوباره ما و عاشورا؛ ما و شناخت رسالت رهرویِ مرام حسین (ع).

 

بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت حلول ماه محرم سال 1438ـ مهر 1395

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِکَ‏

بار دیگر نوای حماسیِ نینوای حسین (ع) گوش جان خداخواهان و فضیلت پیشگان را می نوازد و ملک و ملکوت را، از گلوی خونفشان حقگویی و آرمان طلبی، آواز می دهد. بار دیگر کاروان اشتیاق جست وجوگران کرامت و عدالت، بر آستان کربلا بار می افکند و به تماشای بالایِ بلند آن کبریایی می نشیند که در قامت شور حسین و ادب عباس و صبوری زینب (علیهم السلام) تجلی کرد. قافله کربلاییان، از آن سوی تاریخ، به جغرافیای مظلوم شیعه می رسد و تشنگان اخلاق و معنا را از دَمِ عشق و معرفت سیراب می کند. خوشا وقت شوریدگان غمش که زخم غربت خود را با مرهم جانفزای خون خدا التیام می دهند. خوشا سینه زنان و سیاه پوشان عزای زاده زهرا (س)! اینک دوباره ما و عاشورا؛ ما و شناخت رسالت رهرویِ مرام حسین (ع).

   اگرچه در کارنامه حیات جمعی انسان، حماسه ‏های بسیار ثبت شده است، اما هیچ یک به پای صلابت، عالمگیری، معناپروری، الهیّت و جاودانگیِ حماسه حسینی نمی رسد و چنین است که آن عزیزخدا مصباح هدایت و سفینه نجات انسان است و پاسداشت شكوه محرّم، حرمت نهادن به هر فضيلتي است كه خداوند آفريد و انسان آن را در خود پروريد. عاشورای حسین (ع)، برای انسان و جهان، سراسر مشق است و سرمشق. او آموزگار عزت، میدان دارِ مبارزه با تباهی و فساد، علمدار ظلم ستیزی و عدالت خواهی، احیاگر روح شهادت طلبی و ذلت ناپذیری و حقگرایی و مقاومت دینی و زداینده غبار تحریف و بدعت از چهره دین است. حسین (ع)، از یک سو آیتی روشن از مهربانی و لطف و مردمداری و «یطعمونَ الطَّعامَ علی حبُّه مسکینا و یتیما و اسیرا» بود و، از سوی دیگر، در میدان مبارزه با طاغوت و نفی انحـراف و حق كشى و دين سازى هایِ باطل، جان گرامی اش را به مسلخ اعتقاد برد.

   مولای ما حسین بن علی (ع) جانمایه مقصود خود از سفر الهی اش را اقامه فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» اعلام فرمود که سرلوحه تعالیم همه انبیا و اولیاست. در فرهنگ عاشورا، قدرت یافتن يزيدمسلکان، بزرگ ترين منکر است و جدّ و جهد براي حاکم کردن حق و پاکسازی روان جامعه از بدی، معروفي عظيم است. حسین (ع) به پیروی از «المُؤمِنونَ و المُؤمِناتُ بَعضُهُم أولياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ و يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ» بود که فرمود: «انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي، اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنکر». شیفتگان مرام و مبنای حسینی نیز این رکن مهم فلسفه عاشورا را دریافته اند که به تحقق آن شهادت می دهند: «اشهد انک قد اقمت الصلاة و آتيت الزکاة و امرت بالمعروف و نهيت عن ‏المنکر». اين اشارات، نشانگر عمق و اصالت اين فريضه ديني است که واجبات و محرّمات فرعي و فردي را درمی نوردد و تا قيام خونین براي اقامه قسط و عدل و تغيير نظام فاسد گسترش مي‏يابد.

   پیام امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع)، که دهه نخست محرم نیز با این عنوان نامگذاری شده است، در روزگار رنگارنگ ما نیز حضوری آشکار باید داشته باشد؛ از شیوه های عزاداری گرفته تا تعاملات فردی و جمعی و همه سپهرهای سبک زندگی. جز دشمنان خارجی، گاه برخی دوستان ناآگاه نیز در هنگامه ای که جامعه دینی در معرض تهاجم است، مراسم متبرک عزاداری حسینی را مایه سوء استفاده غرض ورزان و بی اعتقادان قرار می دهند. نهضت حسینی، در مقام عالی ترین عامل احیای اسلام راستین و کوبنده تحریف، همواره مورد بغض دشمنان بوده است.

   تفسیرهای ناصواب و درک های سطحی از دین، نقش راهبری و احیاگری آن را به حالتی مخرب و بازدارنده تبدیل می کند. کج فهمی سیره حسینی، این میراث عظیم را چنان معرفی خواهد کرد که جامعه را به رخوت و تعارض مبتلا سازد. اسلام ناشناسان، گاه، قیام حسینی را چنان می­نمایانند که، خود، موجب نابودی انسجام جامعه اسلامی می­شود. متأسفانه امروز می بینیم که برخی پایگاه های اطلاع­ رسانی، شبکه­ های ماهواره­ای و نشریاتی به نام امام حسین (ع) ـ که درخارج از کشورند و از بیگانگان مایه و پایه می گیرند، چنان رفتار می کنند که به جای جلب قلوب به سوی حسین (ع)، موجب دوری آنها از امام و محبّان او می شوند. ملت آگاه و انقلابی ما که، در سایه نظام و ولایت، رنگ و نیرنگ اینان را خوب می شناسد، مراقب است تا کاری خارج از ضوابط شرع رخ ندهد و محیط پاک و مطهّر سوگواری و مداحیِ خامس آل عبا به بی قیدی و بی مبالاتی و سبک گویی و تنقیص و خرافه و وهن آلوده نشود.

   اما تحقق این رسالت عاشورایی، بیش از هرکس، بر عهده اهل منبر و امامان جماعت است. چنان که در رهنمودهای روشنگر رهبر فرزانه انقلاب (مد ظله العالی) نیز بسیار دیده ایم، مسجد، پایگاه اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه‌ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی است. مسجد باید پایگاه انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی باشد؛ بنابراین، وظیفه‌ امام جماعت، علاوه بر اقامه‌ نماز، اقامه‌ حق و عدل، تبیین دین و ابلاغ احکام دینی است؛ یعنی همان رسالتی که، در شکلی وسیع تر، حسین بن علی (ع) آن را با قربانی کردن خود به انجام رساند. مسجد و هیأت، به عنوان مطئن ترین ابزار ایجاد بصیرت فرهنگی، سدّ سدید در مقابل نفوذ اسلام سکولار و ظاهری است؛ همان اسلامی که مورد خصومت سلطه‌گران نیست. آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند، اسلام مقتدر است که در عاشورا ریشه دارد و نظام سیاسی - اجتماعی تشکیل می‌دهد .

   از سوی دیگر، محرم، فرصت بی نظیری برای تربیت جوانان است که در اختیار مبلغان و مداحان قرار داده شده است. جوانان، بی تردید، در متن هدف‌گذاری‌ دشمنان برای نفوذ فرهنگی و اعتقادی هستند، اما به رغم همه‌ تلاش ها و طرح‌ ها، خیل جوانان مؤمن، به ‌عنوان یکی از معجزات انقلاب، همچنان پیشتاز عرصه های علمی و عملی اند. حضور پرشور و جانانه جوانان در مراسم سوگواری باید قدر دانسته شود و همراه با احترام و ترغیب با آنان رفتار شود.

   همراهی همدلانه مبلغان و مداحان با جوانان عزیزِ عزادار، بویژه لازم و بایسته است در روح بخشیدن به نماز تجلی یابد. شهید کربلا شیفته عبادت بود و با عمل، اهمیت نماز راستین و تعالی بخش را فریاد می کرد. نقل است وقتی ظهر عاشورا یکی از اصحاب، وقت نماز ظهر را به امام (ع) یادآور شد، برای او دعا کرد و فرمود:«خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد!». شایسته است، به پیروی از آن امام همام، نماز ظهر عاشورا در صفوفی جاندار و استوار و به هم پیوسته برگزار شود.    حسین (ع) یعنی نماد بی بدیل توحید و جلوه جمیل والاترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر،  و نماز ظهر عاشورای آن نفس مطمئنه یعنی اقامه ارز ش ها  و پاسداشت مقام ربّ و «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی، وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی».

   جامعه روحانیت مبارز، با عرض تسلیت و ارادت به ساحت مقدس سلاله پاک آن شهید مظلوم، حضرت بقیت الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، روحانیون مکرّم و همه شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، انتظار دارد عزاداران و متدینین، محرم و عاشورای امسال را از بصیرت و فرهنگ و سلوک حسینی سرشار کنند و با حضور گسترده و مؤمنانه خود در مراسم سوگواری، عزت و اقتدار حسینی را آشکارتر سازند. بمنّه و کرمه.

جامعه روحانیت مبارز