۱۵۸
تعداد بازدید: ۱۱۳۲۴
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶
سخنگوی جامعه روحانیت با تاکید براینکه روحانی مستقل عمل می‌کند و تحت تاثیر هیچ جناحی نیست،تاکید کرد: روحانی، روحانی است. به نظرم می‌آید با این شفافیت و صراحت نمی‌توان گفت که ایشان از مجموعه اصولگرایان خروج یا عدول کرده است، بلکه آنچه که الان می‌توانیم بگوییم این است که رفتاری که بعد از انتخابات از خود بروز داد حاکی از آن است که مواضعش به مواضع رهبری بسیارنزدیک شده و اصولگرایان هم همین را می‌خواهند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در گفت‌وگوبا ایلنا:

مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است/ دلخوری ناطق از جامعه روحانیت به مناظره‌‌های سال ۸۸ برمی‌گردد/ جمنا محور اصولگرایان نیست

مواضع روحانی به رهبری نزدیک‌تر شده است/ دلخوری ناطق از جامعه روحانیت به مناظره‌‌های سال ۸۸ برمی‌گردد/ جمنا محور اصولگرایان نیست

سخنگوی جامعه روحانیت با تاکید براینکه روحانی مستقل عمل می‌کند و تحت تاثیر هیچ جناحی نیست،تاکید کرد: روحانی، روحانی است. به نظرم می‌آید با این شفافیت و صراحت نمی‌توان گفت که ایشان از مجموعه اصولگرایان خروج یا عدول کرده است، بلکه آنچه که الان می‌توانیم بگوییم این است که رفتاری که بعد از انتخابات از خود بروز داد حاکی از آن است که مواضعش به مواضع رهبری بسیارنزدیک شده و اصولگرایان هم همین را می‌خواهند.

ایلنا: غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به دیدار جامعه روحانیت با رییس‌جمهور، استقبال او از ادامه این دیدارها را نوعی دعوت از سوی روحانی قلمداد می‌کند و در برابر اینکه این استقبال به منزله بازگشت روحانی به سوی اصولگرایان به ویژه جامعه روحانیت است، بیان می‌‌کند که هیچگاه روحانی از آنها قهر و عدول نکرده است و ضمن تایید مواضع روحانی بعد از انتخابات می‌گوید که مواضعش به رهبری نزدیک‌تر شده‌ است. سخنگوی جامعه روحانیت مباررز همچنین محوریت جمنا بین اصولگرایان را رد می‌کند و تاکید دارد انتخاب رییسی به عنوان گزینه اصولگرایان در انتخابات مبتنی بر نظر جامعه روحانیت مبارز بود و همچنان حرف آخر در میان اصولگرایان را جامعه روحانیت می‌زند.

در ادامه گفت‌وگوی ایلنا را با سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌خوانید:

10

جامعه روحانیت دیدگاه خود را به دولت منتقل می‌‌کند

بعد از دیدار جامعه روحانیت مبارز با رییس‌جمهور روایت‌های متناقضی از این دیدار مطرح شد، هدف از این دیدار چه بود و چرا برخی از آقایان از جمله دبیرکل حضور نداشت؟

این نشست بنا به ابتکار جامعه روحانیت مبارزصورت گرفت؛ موضوع در جلسه جامعه روحانیت مطرح و مقررشد، هیاتی با آقای روحانی ملاقات کنند نه اینکه کل اعضاء حضور یابند. بنابراین حضورهیات به معنای حضور همه اعضاء و دبیرکل نیست و این هیات انتخاب و قرار شد هر کدام از اعضایی که حضور می‌یابند، یکی از محورهایی که مدنظر جامعه روحانیت است را با رییس‌جمهور مطرح کنند .

چند نکته در این دیدارمطرح بود که یکی از آنها تبریک آغاز دوره دوم  ریاست جمهوری آقای روحانی بود، البته در دوره اول هم هیاتی از جامعه روحانیت با آقای رییس‌جمهور برای عرض تبریک دیداری با ایشان داشتند. نکته دوم این دیدار به تعبیر آقای تقوی زیارت الاخوان بود مبنی بر اینکه یک نشست دوستانه و نه رسمی برگزارشد، نکته سوم هم این بود که جامعه روحانیت مبارز همواره از روسای جمهوری که مورد تنفیذ رهبرانقلاب قرار می‌گیرند، حمایت می‌کند و وظیفه خود می‌داند در شرایطی که لازم است کمک و دیدگاه‌های خود را به دولت منتقل کند و این انتقال دیدگاه‌ها از راه  خیرخواهی برای رهبران جامعه اسلامی است.

یکی از نکات دیدار رییس‌جمهور این بود که مصادف با مواضع رییس‌جمهور در مقابل لفاظی و سخنرانی بسیار سخیف ترامپ رییس‌جمهور امریکا شد، که واکنش بسیار مناسبی را نشان دادند و در این راستا حجت ‌الاسلام تقوی در دیدار جامعه روحانیت با روحانی بیان کرد که مواضع اخیر شما در برابر رییس‌جمهور امریکا قابل تقدیر و تشکر است.

برای دیدار با آقای روحانی چقدر منتظر ماندید تا درخواست شما میسر شود؟

چندان طول نکشید؛ در حاشیه جلسه دیدار با مقام معظم رهبری از طرف مجمع تشخیص مصلحت به آقای روحانی اشاره کردم که دوستان مایل به دیدار با شما هستند که ایشان هم گفتند مانعی ندارد و من این موضوع را نمی‌دانستم و مقدمات آن را فراهم می‌کنم.

پیش از این صحبتِ شما، جامعه روحانیت درخواست دیگری از رییس‌جمهور برای دیدار داشت؟

 ظاهرا آقای پورمحمدی با آقای نهاوندیان پیش از اینکه از ریاست دفتر رییس‌جمهور جابه‌جا شوند مطرح کرده بودند،‌ احتمالا مصادف با جابجایی او شده و فراموش کردند و بحث این دیدار قبل از انتخابات مطرح نبود و مربوط به بعد از آن می‌شود.

همه اعضا موافق دیدار بودند

افرادی که در جلسه حضور داشتند، از دوستان و یا همکاران  قدیمی آقای روحانی بودند، چرا دیگر اعضا حضور نیافتند؟

به تدبیر اعضای جامعه روحانیت انتخابی صورت گرفت که این افراد حضور یابند و مسئله دیگری هم مطرح نیست .

مخالفی هم برای این دیدار در جامعه روحانیت وجود داشت؟

هیچ کس؛ همه موافق این دیداربودند. آقای روحانی هم خیلی برخورد خوبی در این دیدار داشتند و از حضور دوستان استقبال کردند و در این جلسه از شهدای روحانیت مانند شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید شاه‌آبادی ‌یاد کردند و همچنین اشاره‌ای هم  به درگذشتگان مانند مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند مبنی بر اینکه نهاد ریاست جمهوری از زمان ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای محل تشکیل جلسات جامعه روحانیت مبارز بود و زمانی هم که آیت الله هاشمی رییس جمهور بودند این جلسات ادامه یافت و اکنون هم شرایط فراهم است تا جلسات به جهت محدودیت‌های امنیتی برای رییس‌جمهور، در نهاد ریاست جمهوری ادامه پیدا کند و این به معنی استقبال و به نحوی دعوت  آقای روحانی بود که جلسات در آنجا هم برگزار شود.

5O3A0368

روحانی هیچ‌گاه از جامعه روحانیت قهر نکرد که بخواهد برگردد

آیا می‌توانیم بگوییم این دعوت آقای روحانی به معنای بازگشت به جامعه روحانیت مبارز است ؟

ایشان هیچ گاه قهر نکرده بود که بخواهد باز گردد .

اما در جلسات هم شرکت نمی کردند...

شرکت نکردن ایشان هیچ‌گاه به معنی اینکه انگیزه‌ای برای نیامدن‌شان، مطرح نبود.

اینکه 12 سال در این جلسات شرکت نکردند نمی‌تواند معنادار باشد؟

خوب است از ایشان سوال کنید،‌ برای ما عدم حضور ایشان در جلسات جامعه روحانیت معنادار  نیست، چرا که جزء بنیان‌گذاران جامعه روحانیت مبارز هستند و در اساس‌نامه آمده است که بنیان‌گذاران از اعضای دائمی هستند.

این انتظار وجود داشت که جامعه روحانیت از بنیان‌گذار خود حمایت کند ؟

آقای رییسی جزء شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است و در زمان انتخابات وقتی که آقای رییسی در یکی از جلسه‌های جامعه روحانیت مبارز شرکت و کاندیداتوری خود را اعلام کرد، دوستان هم استقبال کرده و به اتفاق آراء به ایشان رای دادند و بیانه حمایت از رییسی صادر شد و موضع بنده هم حمایت از ایشان بود.

چه زمانی آقای رییسی کاندیداتوری خود را با جامعه روحانیت مبارز مطرح کرد؟

 به محض اینکه اولین تصمیم خود را برای کاندیداتوری گرفت به ما اعلام کردند؛ بعد از اینکه جبهه مردمی اولین مجمع خود را برگزار کرد، ایشان به این نتیجه رسید که  استقبال زیادی از کاندیداتوری او وجود دارد و به جامعه روحانیت مبارز آمد و اعلام آمادگی کرد و قبل از آن بحثی مطرح نشد.

مصباحی مقدم

هیچ شکافی بین جامعتین در مسائل سیاسی  و مسائل اساسی نیست

قبل از انتخابات اردیبهشت بحثی مبنی بر شکاف بین جامعتین و برخی شکاف‌های درونی مطرح بود فکر نمی‌کنید عدم حضور برخی از آقایان در دیدار با آقای روحانی این فرضیه را تقویت کرد؟

هیچ شکافی بین جامعتین در مسائل سیاسی و مسائل اساسی نیست و این موضوع را تکذیب می‌کنم که شکافی بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین وجود داشته باشد. اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که آن هم طبیعی است. در زمینه انتخابات هر یک از دو جامعه نشست می‌گذارند، بحث می‌کنند و به جمع بندی می‌رسند که به عرصه سیاسی ورود داشته و یا نداشته باشند. جامعه مدرسین در  نشستی که پیش از انتخابات داشت به این جمع‌بندی رسید که در این دوره ورود نکند اما در مقابل جامعه روحانیت به این جمع بندی رسیده بود که فعال وارد شود و این اختلاف‌نظر طبیعی است و این را شکاف نمی‌گویند.

مواضع روحانی به مواضع رهبری بسیارنزدیک شده و اصولگرایان همین را می‌خواهند 

در جایی مطرح کردید روحانی راه خود را از اصولگرایان جدا کرده است، با توجه به دیدار او با جامعه روحانیت و ترکیب کابینه که مورد رضایت اصولگرایان است، آیا می‌توان گفت روحانی به جمع اصولگرایان بازگشته و چرخش به سمت جناح راست داشته است؟ 

آقای روحانی، آقای روحانی است. به نظرم می‌آید  با این را شفافیت و صراحت نمی‌توان گفت که ایشان از مجموعه اصولگرایان خروج یا عدول کرده است، بلکه آنچه  که الان می توانیم بگوییم این است که رفتاری که بعد از انتخابات از خود بروز داد حاکی از آن است که مواضعش به مواضع رهبری بسیارنزدیک شده و اصولگرایان هم همین را می‌خواهند.

قبل از انتخابات با مواضع روحانی  موافق نبودید ؟

خیر. دلیل آن هم فاصله‌هایی است که ایشان گرفته بودند .

فکر نمی‌کنید برخی رفتار اصولگرایان موجب فاصله گرفتن روحانی از آنها شد؟

خیر، اینگونه تصور نمی‌کنم، من وکیل مدافع یک مجموعه بزرگ نیستم، بلکه سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز هستم و آنچه نسبت به عملکرد آقای روحانی در جامعه روحانیت دارای اهمیت است، همسویی دیدگاه او با دیدگاه رهبری است و دیگر مسائل هیچ ملحوظ و مورد اهمیت و اهتمام نیست. نمی‌توانیم بگوییم روحانی مواضع خود را چگونه تنظیم می‌کند،‌ اما تصور می‌کنم که مستقل تصمیم می‌گیرد؛ از این جهت که یک ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در کابینه‌اش انتخاب کرد و ما انتقاد جدی نسبت به  ایشان در این رابطه نداشتیم.

رییس‌جمهور گاهی با دیدگاه رهبری زاویه پیدا می‌کرد

معتقدم هر رییس‌جمهوری باید از ظرفیت نخبگان و مدیران کشور و هرکس که شایسته است،‌ استفاده کند و نگاهش به همکاران جناحی نباشد؛ از این جهت انتقادی به روحانی نداریم و آنچه که مورد انتقاد بود مواضعش ‌در مسائل داخلی و بین‌المللی است که گاهی فاصله می‌گرفت، یا حداقل گاهی برداشت‌ها این بود که حضرت آقا مباحثی را می‌گویند و ایشان دیدگاه متفاوتی را اظهار می‌کند، یا به عبارت دیگه زاویه پیدا می‌کرد و در این شرایط  اینگونه مواضع رییس‌جمهور را قبول نداشتیم.

البته تصور نمی‌کنم رفتار و مواضع آقای روحانی واکنشی نسبت به جریان اصولگرا باشد  لذا همیشه در اظهارات پیشگام بود و حرفی را مطرح می کرد و دیگران و احیانا برخی از اصولگرایان به آن واکنش نشان می‌دادند و اینگونه نبود که ایشان نگاه کند ببیند دیگران چه می‌کنند و چه موضعی می‌گیرند و متناسب با او به چپ یا به راست گرایش پیدا کند.

نظر شما درباره اینکه دیگر گروه‌ها که حامی روحانی بودند، مانند مجمع روحانیون مبارز با روحانی دیدار داشته باشند چیست؟

بخلی نداریم که به بخواهند چنین دیداری داشته باشند.

مصباحی مقدم

 

علیرغم تقاضای مکرر بزرگان ناطق نوری از حضور در جلسات جامعه روحانیت خودداری می‌کند

باتوجه به عضویت آقای ناطق نوری در جامعه روحانیت مبارز و عدم حضور در جلسات آیا دیداری برای حضور او در نشست‌های جامعه داشته‌اید؟

به صورت مکرر دیدارهای دوستانه و یا به طور رسمی و خصوصی گفت‌وگو برای حضور ایشان برگزار شده است. شخصا به دفتر ناطق نوری و در مدرسه‌ای که در شمیرانات دارند، رفته‌ام و با او درباره حضورش در جامعه روحانیت تقاضا و صحبت کرده‌ام و ‌دوستان دیگری هم با ایشان صحبت کرده‌اند. حتی گاهی در این باره در حاشیه نشست‌های مجمع تشخیص مصلحت با او گفت‌وگو شده است و آیت‌الله موحدی کرمانی با آقای ناطق نوری صحبت کرده‌اند اما اظهار علاقه و آمدن نمی‌کنند و دلیل آن را اظهار نکردند.

فکر نمی‌کنید این عدم علاقه به دلیل سکوت جامعه روحانیت مبارز در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد است ؟

 بله و به تعبیری مبنای نیامدن آقای ناطق‌نوری عدم رضایتش از مناظره‌  انتخاباتی سال ۸۸ بود که آقای احمدی‌نژاد داشت و اینکه جامعه روحانیت مبارز در حمایت از ایشان موضع‌گیری نکرد.

ناطق نوری را یک اصولگرای بنیادی، اساسی و بدون مناقشه می‌دانم

نظرتان درباره تکرار حضور آقای ناطق در تریبون‌‌‌های عمومی مثل نماز جمعه چیست؟

بسیار خوب است که ایشان ورود پیدا کند و از این موضوع استقبال می‌کنیم، ‌لذا ناطق نوری را یک اصولگرای بنیادی، اساسی و بدون مناقشه می‌دانم و همواره هم گفته‌ام ایشان اگر به محافل و مجامع عمومی سخنرانی برگردند، بسیار خوب است.

آخرین حرف را جامعه روحانیت مبارز در انتخابات زد

در زمان انتخابات گفتید در جریان اصولگرا حرف آخر را جامعه روحانیت می‌زند،‌ اکنون فکر نمی‌کنید در سه انتخابات اخیر اصولگرایان قدری از جامعتین فاصله گرفته‌اند و شاید این مسئله عامل اصلی ناکامی‌‌های اخیر اصولگرایان شد؟ 

آخرین حرف را جامعه روحانیت مبارز در انتخابات زد و اصولگرایان هم به همان نظر جامعه برگشتند و حرف ما حمایت از آقای رییسی در انتخابات بود.

با توجه به تشکیل جمنا و بعد از آن مطرح شدن بحث نواصولگرایی، اکنون برخی اعتقاد به نواصولگرایی و جوان‌گرایی در جریان اصولگرا دارند،  آیا ناکامی اصولگرایان در عرصه سیاسی و اجتماعی دلیلش این نیست که در حال فاصله گرفتن از نهادهای سنتی و ریشه‌دار خود هستند؟

معتقدم زمانی می‌توانیم موفق باشیم که به دور از تفرقه و تشتت عمل کنیم، یقینا با تفرقه به جایی نخواهیم رسید و در مورد بحث نواصولگرایی این موضع چندان دارای اهمیت نبود که در جلسات جامعه روحانیت مطرح شود.

به قالیباف توصیه شد، کناره‌گیری کند

قالیباف بعد از انتخابات مطرح کرد قبول نداشته که باید از انتخابات  کناره‌گیری کند و او را مجبور به این کار کردند؟ خبر دارید چه صحبت‌هایی با ایشان مطرح شد؟

به صورت اجمالی خبر دارم که وقتی نظر سنجی‌ها حکایت از رشد آرای آقای رییسی و افت رای آقای قالیباف داشت، در روزهای آخر جمع‌بندی مجموعه این بود که اگر این دو با هم در صحنه بمانند، هیچ کدام رای نمی‌آورند و اگر قالیباف بماند آرای وی پایین‌تر از رییسی خواهد بود،‌ اما اگر رییسی بماند آرای قالیباف به سبد رای رییسی وارد خواهد شد، بنابراین به ایشان توصیه شد کناره‌گیری کنند.

برخی معتقدند که مردم از تریبون نماز جمعه منتظر شنیدن حرف‌های فراجناحی و وحدت آفرین هستند، قبول دارید گاهی از این تریبون حرف‌های جناحی  شنیده می ‌شود و دل آزردگی هایی را ایجاد می‌کند؟

به طورمسلم تریبون نماز جمعه باید فراگیر باشد و نباید مسائل جناحی مطرح شود، اما مصداقی برای آن ندارم.

جمنا محوریت اصولگرایان را نداشته و ندارد

در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اخیر، جمنا محوریت اصولگرایان را برعهده داشت اما انتقادات زیادی به آن وارد شد. آیا جمنا همچنان محوریت اصولگرایان را برعهده خواهد داشت؟ نظر جامعه روحانیت در این باره چیست؟

کسی نگفته است که جبهه مردمی محور اصولگرایان را برعهده داشته و دارد.

مصباحی مقدم

روسای قوای سه گانه اختلافات‌شان را در پشت تریبون‌ها مطرح نکنند

شما در یک نشست خبری از قوه قضاییه خواستار رسیدگی به پرونده محمود احمدی‌نژاد شدید. دلیل طرح این مسئله چه بود؟

در آن نشست دلایل خود را مطرح کردم و حرف جدیدتری ندارم .

یکی از مباحثی که در دیدار با آقای روحانی مطرح شد، رفع اختلافات و وحدت بیشتر در کشور بود. جامعه از مشکلاتی رنج می‌برد. جامعه روحانیت چه برنامه‌ای برای آنها دارد؟

آقای ابوترابی‌فرد در این دیدار مطرح کردند که رئیس‌جمهور می‌تواند اختلافاتی را که در کشور وجود دارد، کاهش دهد. ایشان تاکید کردند با توجه به جایگاه رئیس‌جمهور، او می‌توانند ارتباطات بیشتری را با مجلس داشته باشد و این کار می‌تواند اثر مثبتی بر وحدت میان مجلس و دولت باشد.

طی هفته‌های گذشته شاهد طرح اختلافات میان روسای قوه قضاییه و قوه مجریه بودیم...

این مسئله از تریبون‌ها مطرح می‌شود. از قضا این موضوع در آن جلسه مطرح شد و گفته شد بهتر است روسای قوای سه گانه اختلافاتشان را پشت تریبون‌ها مطرح نکرده و مسائل را بین خودشان حل کنند.

با توجه به اینکه  به طور معمول مواضع جامعه روحانیت از سوی سخنگو اعلام می‌شود  اما آقای موحدی کرمانی در سخنانی گفتند مواضع جامعه روحانیت از سوی ایشان بیان می‌شود، چه مساله‌ای موجب شد که اینگونه سخن بگویند؟

 عنوان کردند مواضع را من یا سخنگو اعلام می‌کند؛دوستان ما در آن مقطع اظهارنظرهایی کرده بودند که این شائبه وجود داشت که آن سخنان مواضع جامعه روحانیت مبازراست و به همین خاطر آقای موحدی کرمانی آن سخن را گفتند. این مصوبه جامعه روحانیت مبارز است که مواضع این تشکل را دبیرکل یا سخنگو مطرح ‌کند، بنابراین بحثی مبنی بر اختلاف نیست.