۲۳۴
تعداد بازدید: ۲۲۵۱
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

روحانیت؛ حاضر و ناظر در مشکلات و بحرانها

در شرایطی که فضای عمومی کشور درگیر ویروس کرونا شده و همه امور زندگی و معیشت جامعه تحت الشعاع این بیماری واگیردار و خطرناک قرار گرفته، مع الاسف در برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی و همچنین در شبکه های ماهواره ای و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی، فضایی خاص و انتقام جویانه علیه دین و روحانیت ساخته و پرداخته شده است.
در این شرایط خاص، با این بهانه که ویروس کرونا از شهر مقدس قم شروع شده انواع تخریب ها و تهمت ها و شبهه افکنی ها، علیه روحانیت، دین، معنویت و شهر مقدس قم روا داشته شده است؛ البته همواره چنین رویه ای در قضایای گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مسبوق به سابقه بوده که از هر فرصتی برای تخریب روحانیت و تشویش افکار عمومی نسبت به مرجعیت، حوزه های علمیه و روحانیت استفاده و بهره برداری شده است.
روحانیت و حوزه های علمیه و مقام شامخ مرجعیت دینی، از متن اعتقادات دینی و مذهبی این مردم برآمده و جزئی از هویت و تاریخ و فرهنگ و سنت دیرین اسلامی-ایرانی شده است. روحانیت، همواره و در تمام قضایای مهم کشور در کنار توده های مردم بوده اند. روحانیت در واقع یکی از سرمایه‌های عظیم معنوی و اجتماعی این سرزمین بوده چرا که از نزدیک خود را شریک در مشکلات و بحرانها دانسته و حاضر و ناظر در شادی و غم و مبارزه و پیروزی این ملت در هر مقطعی و هر قضیه ملی و عمومی بوده اند.
روحانیت به عنوان مهمترین گروه مرجع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و اصیلترین جریان مذهبی، مردم ما را به سوی معنویت و اخلاق و مبارزه با مظاهر فساد و عدالت خواهی در تاریخ معاصر هدایت و رهبری کرده اند. روحانیت، منجی و ناجی کشور و مردم ایران اسلامی از یوغ استبداد و تاراج استعمار و پلیدی طاغوت و اژدهای فساد و‌ ورطه تباهی این ملت بوده و بدیهی است که زرسالاران و زورمداران و وابستگان به دنیای سوداگری غرب و شرق از ایشان کینه ای بس عمیق داشته باشند.
البته برای آحاد جامعه و طبقات اجتماعی و نخبگان و خواص و بخش عمده ای از نسل‌های جدید ما این توطئه و جریان تخریبی و جنگ روانی دشمنان علیه روحانیت هویداست و بر کسی پوشیده نیست... اما باید همواره نسبت به صیانت از ارزشهای دینی و مظاهر فرهنگی و چرایی اصرار و تلاش جریان عملیات روانی دشمن علیه روحانیت هوشمندانه و با حساسیت عمل کرد.

در طی هفته های سختی که بر مردم و به خصوص نظام بهداشت و سلامت کشور، پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستانی گذشت، جمع زیادی از طلاب و روحانیون به صورت خودجوش و داوطلبانه در صحنه امداد و یاری رسانی و ... حاضر بوده اند و به نحوی خالصانه و صادقانه در سخت ترین شرایط کشور خود را شریک غم و اندوه جامعه دانسته اند.
برخی از فعالیتهای طلاب و روحانیون جوان و حتی سالخورده در شهرهایی چون قم و مشهد و رشت و امیدیه خوزستان و اصفهان و شیراز و ساری و قزوین که نقاط اوج بحران این ویروس بوده عبارت بوده اند از:
۱- حضور طلاب خودجوش و داوطلب در غسالخانه های شهرهای درگیر با کرونا ...که اجساد جان باختگان ناشی از ویروس کرونا را طبق دستور فقه اسلامی تغسیل و تکفین می کنند تا خانواده‌های داغدار ایشان نگرانی نداشته باشند.
۲- تولید ماسک و دستکش در کارگاههای کوچک و خانگی؛
۳- کمک به ضدعفونی کردن معابر و محلات؛
۴- توزیع بسته های بهداشتی و غذایی در محلات مستضعف؛
۵- حضور داطلبانه در مراکز بیمارستانی؛
۶- راه اندازی تیم های امدادی برای کمک به پرستاران و کادر پزشکی؛
۷- حضور در مراسم خانگی عزاداری خانواده های داغدار جهت تسکین آلام و عرض تسلیت به ایشان؛
۸- برپایی محافل و جلسات مجازی دعا و نیایش و بیان تذکرات قرآنی و تعابیر حدیثی در مواجهه با گرفتاری های جمعی و بلایا و ...

آخرین اخبار
پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

پیام تسلیت دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور خطاب به منوچهر متکی

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز کشور در پیامی درگذشت مادر همسر دکتر منوچهر متکی را تسلیت گفت.