۳۵۶
تعداد بازدید: ۱۴۸۳
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی:
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم گذاشت، گفت: اگر دولتمردان خوب عمل کنند، مردم خوب عمل خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز و به نقل از خبرگزاری مهر، سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر دیروز (سه‌شنبه) در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص «برنامه اش برای کاهش فاصله طبقاتی»، گفت: در ابتدای بحث عرض کنم که در جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها صورت گرفت که به مثابه آنچه در قانون آمده است، اجازه داده شد چند دقیقه‌ای دفاع کنم. نمی‌خواهم از این حق، استفاده کنم و دفاع در ابن باب را به مردم محول می‌کنم و مردم عزیز در این رابطه دفاع خواهند داشت.

وی افزود: امیدوار هستم آنچه در این نشست و مناظره مطرح می‌شود بر اساس اخلاق، قانون و اقتضای نشست مناظراتی باشد. البته آذری زبان‌های عزیز از استان‌های آذربایجان، اردبیل، زنجان و سایر مناطق ترک نشین، بنده حقیر را مورد عنایت قرار دادند که صمیمانه مثل همیشه از لطف و کرامتشان سپاسگزاری می‌کنم.

فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است، افزود: فاصله طبقاتی محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم گیری ها است که منجر به فاصله‌های مختلف در بخش‌ها می‌شود. یکی، از حقوق نجومی برخوردار می‌شود و دیگری کمتر. یا در مورد بعضی طرح‌ها مانند طرح سلامت شاهد بودیم، برخی دریافت‌های ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومانی داشتند و برخی از پزشکان و پرستاران دریافت‌های ناچیزی داشتند.

حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می‌کنیم

رئیسی تصریح کرد: در یک اداره و سازمان هم گاهی شاهد پرداخت‌های متفاوت میان کارکنان هستیم. برخی از بخشنامه‌ها صادر شده است که تصمیم ما این است، اگر ان شاءالله رای مردم به بنده تعلق گرفت از همین ابتدا در بخشنامه‌ها تجدید نظر کنیم و چندبرابر کردن حقوق برخی از مدیران را به عدالت نزدیک و نزدیک تر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر از طرفی معتقد به اجرای عدالت هستیم منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و در پرداخت است، گفت: حقوق باید به عدالت پرداخت شود. نه فقط حقوق بلکه ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصادی در کشور باید براساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها در کشور با عدالت توزیع شود شاهد فاصله طبقاتی به این نحو نیستیم.

رئیسی افزود: آنچه بر ما لازم است آن است که بدانیم این میزان از فاصله طبقاتی که یکی فقیر و غنی شود، محصول تصمیم گیری‌های اقتصادی است. برای مثال پرداخت تسهیلات ناعادلانه در کشور منجر به فاصله طبقاتی می‌شود.

عده‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی صاحب «آلاف و الوف» شدند

وی با بیان اینکه بسیاری از این فاصله‌های طبقاتی محصول بسیاری از تصمیم گیری‌های ناعادلانه است، اظهار داشت: این ارزهای بدون نظارت ۴۲۰۰ تومانی نتیجه اش این می‌شود که عده‌ای می‌بَرند و یک شبه صاحب «آلاف و الوف» می‌شوند و افرادی زندگی‌هایشان از دست می‌رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظام قیمت گذاری و نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می‌تواند به جلوگیری از فاصله‌های طبقاتی منجر شود.

*بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

رئیسی با بیان اینکه برخی مطالب اینجا دقیق مطرح نمی شود و باعث زحمت برای مردم می شود، افزود: متاسفانه به جای اینکه به مسائل اصلی پرداخته شود مسائل حاشیه ای مطرح می شود، او(مهرعلیزاده)  باز هم بحث مدرک معادل را مطرح کرد، من مثل هر دانشجویی که مراحل تحصیل را می گذراند، مراحل تحصیل را گذراندم و مدرکم نیز معادل نیست. یک مدرک حوزوی سطح ۴ دارم و یک مدرک دانشگاهی که در سایت های مختلف مشاهده شد.

نسبت به مسئولیتم پاسخگو هستم

وی افزود: نسبت به مسئولیتم در هر حوزه ای که بودم پاسخگو هستم. البته به میزانی که در آن حوزه اختیار داشتم. یعنی اگر مسئول دادستانی در کرج بودم نسبت به آن دوره پاسخگو هستم و اگر روزی دادستان تهران بودم پاسخگو هستم. نسبت به ریاست بازرسی و دیگر مسئولیت هایی که داشتم پاسخگو هستم. حتماً باید پاسخگو باشیم و اگر در آن مقطع مساله ای باشد باید پاسخ بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در سال ۸۰ مقام معظم رهبری بیانیه ای در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی دادند که در آن مقطع من نمایشگاهی برپا کردم و همه مدیران میانی و عالی از این نمایشگاه بازدید کردند. ما دولت را پشت ویترین گذاشتیم و بیایند آسیب ها را ببینند و راهکارهای رفع آسیب را نیز اعلام کردیم. منتهی در دوره معاون اولی تابع تصمیمات ریاست بودیم.

رئیسی گفت: هر کسی در هر مسئولیتی که بوده باید نسبت به دوره مسئولیتش پاسخگو باشد آن آقایی که دوره ای رئیس بانک مرکزی بوده نیز باید نسبت به مسئولیتشان پاسخگو باشند. پس مسئول مشکلات اقتصادی مردم کیست؟ هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر می شود. چه کسی باید جوابگوی انفجار هر روزه بمب در سفره روستایی و شهری باشد؟ یعنی آن کسی که مسئول است کیست؟

ارز ۴۲۰۰ قبل از مسئولیت من در قوه قضاییه تصویب شد

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ قبل از مسئولیت من در قوه قضاییه در شورای عالی اقتصاد تصویب شد و من آن زمان عضو شورای عالی اقتصاد نبودم. تازه بحثی که مطرح است این است که چرا نظارت نشد؟ یک وقت تصمیم گیری است که مسئولان در شورای عالی آن زمان تصمیمی گرفتند اما بحث این است که چرا نظارت و درست اجرا نشد. این پول ها به چه کسی داده شد بحث ما این است که چرا برنامه ها به درستی اجرا نمی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در کشورمان برنامه کم نداریم. دانشگاه ها پُر از طرح و برنامه است، همچنین برنامه های توسعه پنجم و ششم داریم. سخن ما در نبود برنامه نیست، سخن ما در نبودن یک اراده قوی و مدیریت مجاهدانه است که پای کار بایستد و مشکلات مردم را حل کند. این مساله ماست.

رئیسی افزود: متاسفانه شاهد فرافکنی هستیم، سخن ما این است والا هر کسی در حوزه مسئولیتش باید پاسخگو باشد. ما یک مساله ای را باب کردیم به عنوان ترک فعل و معتقدیم هر کسی در زمان خودش باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص شرایط حقوقی کارگران، گفت: حقوق کارگران متناسب با تورم باید متناسب سازی می شد. معلمان ما نیز نسبت به تورم و شرایط زندگی شان نباید دغدغه داشته باشند و حقوق شان باید متناسب سازی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است. گله ها از این است که چهار نفر در یک اتاق نشسته‌اند با ماموریت ها و مدرک مساوی اما حقوق های متفاوت. متاسفانه نظام عادلانه پرداخت ما شده است نظام ناعادلانه پرداخت.

*بخش سوم؛ پاسخ نامزها به نقدها

رئیسی گفت: وضعیت معیشت مردم به شدت آسیب دیده است. کسب و کار مردم به شدت آسیب دیده است. اعتماد به دولت در پائین ترین سطح در سالهای گذشته تا به امروز است. به شدت به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ملت ایران به دنبال استقلال همه جانبه در حوزه های اقتصادی، سیاسی بوده است. شکر خداوند استقلال سیاسی وجود دارد اما در حوزه اقتصادی به دلیل نگاه های شخصی، حزبی و جناحی این استقلال حاصل نشد. نگاه امام خمینی، انقلاب، مردم در مورد استقلال اقتصادی محقق نشده است و گام هایی که در این مسیر برداشته شده، متناسب با اهداف نبوده است.

وی تأکید کرد: در باب پیشگیری از آسیب های اجتماعی معتقدم اگر عملکرد بهتری داشتیم، وضعیت متفاوت می شد.

۴۰۰ روز است لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت معطل مانده است

رئیسی آزادی های اجتماعی را در کنار استقلال بسیار مهم خواند و گفت: دولت ها باید به دنبال تحقق این اصل باشند. در ابتدای ورود به دستگاه قضایی، ظرف چند ماه لایحه صیانت از حقوق بانوان تنظیم شد. متأسفانه ۴۰۰ روز است که این لایحه در دولت معطل و اخیراً به مجلس ارسال شده است.

وی افزود: عدالت در کشور ما آسیب دیده است. مردم خواستار اجرای عدالت در تمام شئون اعم از عدالت اجتماعی، اقتصادی و جنسیتی و آموزشی هستند.

رئیسی تأکید کرد: قانون باید اجرا شود. اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک می‌شویم. اگر حقوق مردم شامل زن، مرد، شهری و روستایی اجرایی شود به عدالت دست یافته ایم.

**نیمه دوم مناظره

مهمترین وظیفه دولت باید رفع تحریم ها باشد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی و برنامه وی برای تقویت آن، اظهار داشت: نکته ای نسبت به بحث رفع تحریم ها عرض کنم، هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهم آن رفع تحریم های ظالمانه است و هیچ تردیدی در آن نباید کرد و آن را با همه وجود دنبال کرد تا تحریم های ظالمانه رفع شود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار این قضایا باید خنثی سازی تحریم ها هم در دستور کار عملی قرار گیرد و اقتصاد خود را هم شرطی نکنیم. تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه های روی آن اثر نگذارد؛ نه کرونا، نه سیل و نه تحریم. رفع تحریم ها حتما در دستور کار خواهد بود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده ای در این سالن گفتند فقط ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم. دانشجوی سال اول وزارت‌خارجه هم می داند وقتی در حال مذاکره هستیم کسی نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم تر است و خزانه کشور خالی است. اینها مسائل ابتدایی دیپلماسی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی اقتصادی، وقتی از تولید و توسعه اقتصادی سخن می گوییم همه دستگاه ها باید در کنار آن حس بگیرند. وزارت خارجه در آن نقش بسیار مهمی دارد. در کنار دیپلماسی سیاسی از مناسبات مهمی که وزارت خارجه باید آن را دنبال کند دیپلماسی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما در کشورهای منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند، افزود: سهم ما از واردات به این کشورها دو درصد است.  اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می کنند و سهم صادرات ما از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار  در منطقه می‌رسد.  

دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی‌رود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی رود و هر کسی از هر جا ماموریتش تمام شد بگویند دوره ای سفیر باشد. ضمن احترام به همه سفرا و سرکنسول گران، یکی از ماموریت های مهمی که برای وزارت خارجه تعریف می‌کنیم دیپلماسی فعال اقتصادی است.  

رئیسی گفت: اگر هر کشوری در دنیا به توسعه اقتصادی رسیده است ملاحظه می کنیم، یکی از نقش های مهم آن بازاریابی بوده است که برای تولیدات آن کشور انجام شده است. کشورهای منطقه به دنبال ارتباط با ما هستند و از کالاهای ما استقبال می کنند.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

وی در رابطه با برنامه اش جهت تشویق جوانان برای ازدواج به موقع و تامین سرپناه برای آنها، گفت: یکی از دغدغه های جدی جوانان مسأله ازدواج، اشتغال و مسکن است. در جمع جوانان زیاد رفته و می روم. به استان ها هم که سفر می کنم فقط به واحدهای قضایی نمی روم و در اجتماعات دانشگاهی هم شرکت می کنم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طول این مدت ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده است. در آستان قدس که بودم از جوانان پرسیدم چرا ازدواج نمی کنید؟ گفتند مسکن و اشتغال کجاست؟ به برکت امام رضا(ع) با زمین آستان قدس شروع به ساخت ۱۰ بلوک مسکن برای زوج های دانشجوی جوان کردیم.  

امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم

رئیسی تاکید کرد: عرض من این است که اگر به جوانان می گوییم ازدواج حتما باید به اشتغال و مسکن بیاندیشیم. آیا می شود یا نمی شود؟ به قول آقای رضایی کسانی که معتقد به نشدن هستند، واقعا نمی توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند. ما اعتقاد داریم در این کشور می توانیم و اشتغال در این کشور قابلیت حضور جوانان را دارد تا دغدغه آنها رفع شود.  

وی بیان کرد: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است و به من می گویند چرا به واحد تولیدی سر زدی؟ من به یکی دو واحد سر زدم. در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی خالی است به این معنا که اقتصاد در حوزه فضای مجازی و دریا مورد استفاده قرار نگرفته است. فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار می تواند اشتغال ایجاد کند.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: امکان اشتعال در کشور بسیار است اما باید ظرفیت ها را فعال کنیم. فعال کردن ظرفیت ها اصلا سخت نیست. اگر تولید، مسأله کشور باشد، مسأله من و همه می شود. ما امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم. بیشترین هزینه مسکن برای زمین است. ما برنامه داریم و آن آماده کردن مسکن و اشتغال برای زنان است. از ما مسکن و اشتغال و از جوانان ازدواج.

**بخش جمع‌بندی مناظره

رئیسی در قسمت پایانی مناظره عنوان کرد: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه حتی به صورت اقلیمی شناخته شود و معلوم شود در هر حوزه چه مسائلی وجود دارد و راهکار حل مسأله چیست و اولویت در این راه حل ها چیست تا بتوانیم موضوع را حل کنیم.

افرادی که بیشترین آزادی را داشتند، بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه را زدند

وی افزود: ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، افرادی داشتیم بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند، حرف های بسیار ساختار شکنانه می زدند و بیشترین اهانت را به ما می کردند و ما تا حرفی می‌زدیم می گفتند آزادی نیست. این خیلی عجیب است که کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می‌شود و در این جایگاه بیشترین حرف های ساختارشکنانه در گمراه کردن مردم و ایجاد سوال و ابهام در ذهن مردم ایجاد می کند بعد هم می‌گویند مردم ببینید که آزادی نداریم و اگر حرف بزنیم متعرض ما می‌شوند و ما را می‌گیرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا اینها را می گویید؟ مردم را چه حساب و فرض می کنید؟ مردم شعور و فهم دارند. حاضرم با هر کدام از دولتمردانی که مورد ادعای آقایان باشند بدون وقت قبلی در هر پارکی یا مجمع و اجتماع عمومی برویم و ببینیم نگاهشان به آقایان و  به دولت و بنده طلبه خدمتگزار چیست. ما پیش روی مردم هستیم، چرا اینگونه سخن می گوییم؟

آنهایی که ادعای آزادی دارند، ۲۰۰ شکایت از دانشجو و پژوهشگر کردند

رئیسی گفت: در دور قبل در همین سالن بارها به من اهانت شد و من از هیچ کسی شکایت نکردم اما رقیب ما که آقایان(همتی) کارمندان آنها حساب می‌شوند، ۲۰۰ شکایت از دانشجو، پژوهشگر، رسانه‌ای و ... در دادسرا طرح کردند. من قاضی هستم و آقایان ادعای آزادی دارند. چرا اینجور با مردم حرف می‌زنید و در عمل درست عمل نمی‌کنید؟ جمهور یعنی حقوق همه مردم در هر جایگاه و هر شهر و روستایی تضمین شود.

وی تاکید کرد: امروز ما معتقد هستیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولت است. ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم. آقایان وعده می دهند و ما در عمل اجرا کردیم و مردم این عملکرد را دیده اند. در دادگستری مردم دارند قاضی و کارمند را قضاوت و ارزیابی می کنند و به آن نمره می دهند، سوال و تشکر می کنند.

ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم داشت

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ۳۵ سامانه تاکنون فعال شده و تا آخر سال ۴۰ سامانه دیگر فعال می شود. ما در این کرونا، کاری کردیم که برای دنیا الگو شد. ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. ما داریم به نام نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کنیم. کارهای افتخار آمیزی در حال انجام است.

رئیسی در پایان تاکید کرد: الناس علی دین ملوکهم. ما برای مدیران گشت ارشاد خواهیم گذاشت. اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم خوب عمل خواهند کرد.