۳۸۷
تعداد بازدید: ۱۸۶۲
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰
حجت الاسلام رئیسی:
رئیس قوه قضائیه گفت: نشست های نخبگانی که طی آنها با گروهها و اقشار مختلف دیدار داشته باشم از ابتدا که به قوه قضاییه آمدم در اولویت کاری بنده بود و تاکنون ۲۶ نشست نخبگانی داشته‌ام.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت الله رئیسی در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود به عنوان رئیس قوه قضائیه گفت: شناخت شخصیت دکتر بهشتی را به همه خصوصا جوانان توصیه می‌کنم. آیت الله بهشتی در معماری قوه قضاییه در بعد از انقلاب اسلامی بسیار نقش داشتند، ایشان بسیار دغدغه داشت که دستگاه قضایی متناسب با احکام اسلامی شکل بگیرد و بتواند کار قضایی مردم را همراه با عدالت پیش ببرد.

رئیسی با ارج نهادن به زحمات روسای پیشین دستگاه قضایی، در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه کدام یک از مسائلی که در قوه قضاییه و در زمان معارفه خود عنوان کرده بودید، محقق شده است، گفت: در شروع کار قوه قضاییه، مسئله‌ای که ضرورت داشت، ایجاد تحول بود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه محور حرکت در قوه قضاییه، تحول بود، خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانونمداری و توجه به مردم و کرامت مردم کار‌ها دنبال شده است و برای هر کدام از این موارد، شعار‌ها را به برنامه و برنامه را هم به کارنامه تبدیل کرده‌ایم و گام‌هایی برداشته شده است.

رئیسی با اشاره به توجه به کرامت مردم در دستگاه قضایی، بیان داشت: بخشنامه ها و دستورالعمل هایی در این زمینه صادر و تاکیداتی انجام شده است.

رئیس قوه قضاییه به نظرسنجی مرکز آمار و فناروی اطلاعات قوه قضاییه اشاره کرد که مطابق آن هفتاد درصد از سه میلیون نفری که به دستگاه قضایی مراجعه کرده‌اند، رضایت خودشان را اعلام کرده‌اند.

رئیسی به موضوع مبارزه با فساد در درون و برون دستگاه قضایی پرداخت و گفت: ماموریت جدی در زمینه مبارزه با فساد را هرگز نگذاشتیم که سرد شود و به جد این موضوع دنبال شد و برخی از پرونده‌ها را نیز مردم در جریان هستند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی که چرا برخورد با فساد در دوره تحول برجسته‌تر بود، افزود: همواره در دستگاه قضایی مبارزه با فساد وجود داشته است؛ ولی در این دوره پرونده‌هایی دغدغه مردم شده بود و این دغدغه را باید به نحوی پاسخ می‌دادیم و همه این پرونده‌ها که به هر شخص، جناح و جایگاهی مرتبط بود باید روی میز قاضی قرار می‌گرفت و تاکید شد که این اقدام صورت گیرد و قضات هم تلاش کردند پرونده‌ها را بدون توجه به وابستگی‌ها و پیوستگی‌ها عادلانه رسیدگی کنند و نسبت به هیچکسی خط قرمزی قائل نباشند که موجی از مبارزه با فساد را شکل داد.فضای کشور و گفتمان جاری در آن به جای گفتمان شهرت فساد به گفتمان مبارزه با فساد تغییر پیدا کرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: یکسری سازوکارهایی که در قانون پیش بینی شده بود را همچون اعلام اموال مسئولان اجرایی کردیم که این قبیل اقدامات برای مردم اطمینان بخش است. یکسری اقداماتی نیز راجع به شفافیت صورت گرفت که توانست اطمینانی برای مردم ایجاد کند که نشان دهد اراده دستگاه قضایی مبارزه با فساد است.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه تا چه حد فضا به شکلی تغییر پیدا کرده است که مردم بتوانند راحت در دادگاه صحبت و اعتراض کنند، ادامه داد: اینکه هرکسی در دادگاه بلند صحبت کند با او برخورد شود، اینگونه نیست. سازوکاری که سنجش انجام می دهد غیر از سازوکار دادگستری است و مجموعه دیگری غیر از دادگستری این نظرسنجی را انجام می دهد. ما مسئله ارتباط با مردم را در دستگاه قضایی نهادینه کردیم و در این زمینه تاکید شد.

رئیسی در ادامه خاطر نشان کرد ما در خصوص حفظ کرامت مردم بخشنامه و دستورالعمل صادر کرده‌ایم اما این کافی نیست. در همه سفرها زمانیکه با همکاران به استان ها رفتیم مسئولان قضایی نشستند و حرفهای مردم را شنیدند و خود من نیز حرف های مردم را شنیدم و موارد دنبال شد. روسای کل به صورت هفتگی و برخی نیز هر چند روز یکبار می گذارند تا اگر کسی از مامور، قاضی و یا کارمند شکایت داشت، به آن رسیدگی شود.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط با مردم مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: ارتباط من صرفا با مدیران عالی نیست؛ بلکه با مدیران میانی نیز هست و سعی کردم با کارکنان نیز ارتباط داشته باشم. ارتباطات مردمی مسئله بسیار مهمی هم در دستگاه قضایی و هم در دولت است و مردمی بودن نکته بسیار محوری است که مسئول با مردم ارتباط داشته باشد و حرف مردم را بشنود و بداند.

رئیسی در ادامه گفت: من در کمتر استانی به زندان مراجعه نکردم و در هر استان که رفتم به زندان نیز رفتم و شاید به اندازه سرجمع تمام روسای قوه قضاییه به زندان ها رفته باشم و دلیل آن این است که زمانی که عالی ترین مقام قضایی زندان می رود، دیگران نیز این حس را پیدا می کنند که مسئله زندان مسئله محوری است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: زمانی که کسی را محکوم کردیم و به زندان رفت مسئله تمام نیست؛ بلکه مسئله شروع شده است چرا که یکی از وظایف مهم ما اصلاح مجرمین است و در کنار کیفر مجرمین در قانون اساسی اصلاح مجرمین قرار دارد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: باز می خواهم تکرار کنم که وضعیتی که امروز در زندان های جمهوری اسلامی وجود دارد قابل این است که مورد بازدید همه مدعیان حقوق بشر در دنیا قرار گیرد تا ببینند که خود آنها در زندان هایشان چگونه با زندانیان برخورد میکنند، وضعیت رفتار ما با زندانیان چگونه است.

رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوال که شما ملاقاتهای زیادی با دانشجویان داشته‌اید؛ آیا از ملاقات با دانشجویان پشیمان نیستید، گفت: خیر؛ نشست های نخبگانی که طی آنها با گروهها و اقشار مختلف دیدار داشته باشم از ابتدا که به قوه قضاییه آمدم در اولویت کاری بنده بود و تاکنون 26 نشست نخبگانی داشته‌ام.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: یک گروه از نخبگان هم، گروه های دانشجویی و رسانه ها بودند و گروه‌های مختلفی بودند که شاید برخی از آنها همین روحیه جوانی و دانشجویی را داشتند.

رئیسی ادامه داد: در همین ایام انتخابات یکی از جاهایی که رفتم دانشگاه تهران بود که نشستیم و حرف های دانشجویان را شنیدیم و نکاتی را نیز گفتیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: من از ابتدا در اجتماعات دانشجویی شرکت می‌کردم و صفای دانشجویی اقتضا می کند که گاهی لحن تندی داشته باشند؛ اما چون با صداقت حرف می‌زنند اگر توضیح و یا پاسخی منطقی داده شود، به دلیل آن صفایی که دارند، می پذیرند. من نه تنها پشیمان نیستم بلکه معتقدم در طول مدت کارم ارتباط با جوانان که آینده سازان کشور هستند و دغدغه دارند و دوست دارند با مسئولی ارتباط برقرار کنند، مفید فایده بوده است.

رئیسی افزود: بنا دارم این روش را همواره ادامه دهم و به همکارانم نیز این موضوع را توصیه می کنم. من در استان‌هایی که میروم به روسای کل دادگستری می‌گویم که نشست‌های نخبگانی و با دانشجویان یادتان نرود. در هر سفر استانی که می روم اولاً اگر فرصتی باشد خودم به دانشگاه میروم و یا جمعی از نخبگان و جوانان را دعوت می کنم تا حرف های خود را بزنند. یکی از دیدارهای جدی من در سفرهای استانی دیدار با این عزیزان است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بنده از این دیدار‌ها هیچ ضرری نکردم و معتقدم اولاً آن‌ها دغدغه‌ها را منتقل می‌کنند و من حس بیشتری پیدا می‌کنم که یک مسئله که مسئله مردم است به صورت جدی دنبال کنم. در سفری که اخیراً به همدان رفتیم تا پاسی از شب نشستم و حرف جوانان را گوش دادم که از دانشگاه‌های مختلفی بودند و آمده بودند در محل استانداری و حرف‌های خود را زدند که برخی، مسائل منطقه‌ای و برخی کشوری بود.

رئیسی تاکید کرد: میخواهم به همه همکارانم چه در دولت و چه در دستگاه قضایی توصیه کنم ارتباط با مردم، ارتباط نخبگانی، ارتباط با دانشجویان و ارتباط با دغدغه‌مندان بسیار مفید است و این را برای خود نعمت بدانند و این مساله مهمی است.

تلاش شد تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه وی به عنوان رئیس جمهور در حمایت از چرخه تولید و سیاست‌های وی به منظور حل چالش‌های موجود میان صاحبان واحد‌های تولیدی و بانک‌ها گفت: در همین جایگاه باید از همکاران و دوستان خود در سراسر کشور تشکر کنم که امر رهبری معظم انقلاب را جدی گرفتند و تلاش کردند تا هیچ واحد تولیدی تا آنجایی که به آن‌ها گزارش می‌شود، تعطیل نشود و در خصوص آن بخشی که مربوط به آن‌ها نیست و به بخش‌های دیگر مربوط می‌شود، حساس باشند که این جای تقدیر دارد.

رئیس قوه‌قضاییه بیان کرد: معتقدم در ادامه راه نیز حتماً نسبت به واحد‌های تولیدی حساس باشند و حتی اگر پرونده‌ای را در زمینه مسائل تولید دنبال میکنند نگذارند که واحد تولیدی دچار وقفه شود؛ چرا که باید به‌اتهام فرد رسیدگی کنند و واحد تولیدی اتهامی ندارد و باید به کار خود ادامه دهد. باید کارگران مشغول کار باشند و تولید رونق داشته باشد.

رئیسی بیان کرد: در دولت نیز خود را در حمایت از تولید موظف میدانیم. همانطورکه تولید برای قوه قضاییه مسئله محوری است برای دولت نیز مسئله محوری است. مسئله تولید مسئله اول ما خواهد بود و مورد تاکید ماست که موانع را رفع کنیم و ببینیم مشکل کارآفرین، تولید کننده و سرمایه گذار چیست.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: مسئله بهبود کسب و کار یکی از محور‌های اصلی کار ما در دولت خواهد بود. فکر می‌کنیم با پیگیری و جدیتی که در دولت خواهد شد، کار دستگاه قضایی در این زمینه کاهش پیدا کند. اعتقاد من این است که هر کاری در دولت خوب دنبال شود، شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود و دغدغه مردم در آن رابطه کاسته خواهد شد.

کسب و کار باید به لحاظ مختلف مورد حمایت قرار گیرد

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محیط حقوقی کسب و کارها مساعد نیست؛ انتظار شما در دستگاه قضایی برای بهبود این شاخص چیست، گفت: کسب و کار باید به لحاظ مختلف مورد حمایت قرار گیرد. پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی خصوصاً به شکل عادلانه مسئله مهمی است. رفع مشکلات آنها نیز حتماً به کسب و کار آنها رونق خواهد داد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در این زمینه فقط حمایت مالی مسئله را حل نمی کند، گفت: حمایت حقوقی مهم است و قانون باید حامی تولید کننده باشد. باید قراردادها را پشت ویترین بگذاریم و لازمه آن این است که روندها هم شفاف و هم دقیق باشد.

رئیسی در ادامه گفت: ما اکنون اعلام کرده ایم به دوستان که برخی آراء محاکم را در سایت بگذارند و در اختیار همه قرار گیرد و‌ خبرگان، نخبگان و حقوقدانان نظر دهند و این کار بسیار خوب است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی از آراء صادره در قوه‌قضاییه بسیار قابل توجه است، گفت: برخی از این آراء موضوع بحث تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها قرار می گیرد.

باید داوری‌ها را فعال کنیم

رئیس دستگاه قضا گفت: قرارداد‌ها باید بسیار دقیق باشد و پیش روی همه صاحب نظران قرار گیرد. ضمن آنکه ما باید داوری‌ها را فعال کنیم که البته ما این موضوع را طی این مدت در قوه قضاییه دنبال کردیم.باید بتوانیم جلسات شورا‌های حل اختلاف را به نحوی با صلح و سازش بین دو طرف قرارداد تمام کنیم تا مسئله به دادگاه کشیده نشود.

رئیسی با بیان اینکه آخرین راهکار دادگاه است نه اولین راهکار، افزود: ما معتقدیم هم در مسائل خانوادگی و هم در مسائل مالی راهکار اول دادگاه نیست؛ بلکه راهکار آخر دادگاه است. بسیاری از این راه‌ها باید طی شود تا ما در دادگاه‌ها کمتر نوبت بدهیم.

هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم جز آنکه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم را در کار خود دارد

رئیس قوه قضاییه شفافیت و دقت نظر را مقدمه کار دانست که می‌تواند به کاهش ورودی پرونده و احقاق حق کمک کند.

رئیسی درباره برنامه دولت آینده برای کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه گفت: پیشگیری از وقوع جرم بحث وسیعی دارد؛ به نحوی که ابتدا به مسایل تربیتی بر می‌گردد که انگیزه و اندیشه جرم وجود نداشته باشد و بعد ابزار جرم در اختیار فرد قرار نگیرد.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم جز آنکه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم را در کار خود دارد. به عنوان مثال حتما باید کار مجموعه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی به گونه‌ای باشد که بتواند ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهد. همچنین تصمیمات اقتصادی نیز باید بگونه‌ای باشد که ما بتوانیم ناهنجاری‌ها و مشکلات در حوزه اقتصاد را کاهش دهیم.

رئیسی با اشاره به فعال بودن معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه بر اساس قانون، تاکید کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم باید همه بخش‌هایی که در کشور چنین مسئولیتی دارند را فعال و هماهنگ کند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه قانونگذار، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را به تصویب رسانده است، بیان داشت: ما دراین مدت این شورا را فعال کردیم و چندین جلسه همراه با دولت، مجلس و بخش‌های اجتماعی دیگر برگزار کردیم.

رئیسی مسئله پیشگیری از وقوع جرم را از مسائل مهم و محوری دانست که باید مورد توجه همه بخش‌ها در کشور باشد و گفت: ما هم در دولت به دنبال آن هستیم با همکاری دستگاه قضایی، مجلس و دیگر بخش‌ها، نقش پیشگیری از وقوع جرم را فعال‌تر کنیم.

فعال شدن 65 سامانه در قوه قضاییه

رئیس دستگاه قضا با اشاره به موضوع هوشمند سازی در قوه قضاییه افزود: قبل از آنکه بنده در قوه قضاییه شروع به کار کنم گام‌هایی در این مورد برداشته شده بود که در دوره تحول بسیار تقویت شد.

رئیسی مساله سند تحول را یک تحول فنآورپایه دانست که اساس آن بحث فناوری است و ادامه داد: بین 60 تا 70 درصد بخش‌های سند تحول ما مبتنی بر آن است که باید سامانه‌هایی در بخش‌های مختلف فعال شود که رشد این موضوع بسیار خوب بوده است و این نشان دهنده تلاش شبانه روزی همکاران بنده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فعال شدن 65 سامانه در قوه قضاییه تاکید کرد: قرار است تا پایان سال، دیگر سامانه‌ها هم فعال شوند. در اصل بحث قوه قضاییه هوشمند، محور کارمان در قوه قضاییه بوده است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: پیش از هوشمندسازی قوه قضاییه در زمینه صدور تاییدیه عدم سوء پیشینه، دسترسی قاضی به برخی اسناد و مدارک، ارتباط با نیروی انتظامی، مجموعه دچار مشکل بوده است؛ این درحالی است که ما بیشترین ارتباط را با نیروی انتظامی داشتیم و هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی کار‌های زیادی انجام داده بودند؛ اما با یکدیگر ارتباط نداشتیم.

رئیسی گفت: همچنین بانک مرکزی هم کار‌هایی انجام داده بود؛ اما با ما ارتباطی نداشت؛ بدان معنا که دسترسی قاضی به اسناد بسیار سخت بود؛ اما اکنون به لطف خدا ارتباط برقرار شده است.

قوه قضاییه هوشمند در دستگاه قضایی محور فعالیت‌ها بود

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه بدون شک مساله دولت هوشمند را هم پیگیری خواهیم کرد، افزود: قوه قضاییه هوشمند در دستگاه قضایی محور فعالیت‌ها بود.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دادگاه الکترونیک در شرایط کرونا بسیار توانست به مردم کمک کند، گفت: در این چارچوب، ارتباط با اقصی نقاط کشور و شهر‌های مختلف و حتی خارج از کشور صورت گرفت تا جایی که اکنون دادگاه مجازی تشکیل می‌شود.
رئیسی تاکید کرد: به لطف این اقدامات از اعزام و بدرقه زندانی نیز کاسته شده است و طبق گزارش ها، 3 میلیون مراجعه به دستگاه قضایی و دادگستری‌ها کاسته شده است. بدون شک دوستان بعد از من نیز این موضوع را دنبال خواهند کرد؛ زیرا ما یک ریل گذاری برای سند تحول انجام داده‌ایم.

رئیس قوه قضاییه درباره تضمین برای ادامه برنامه‌های تحول قوه قضاییه گفت: سند تحول متکی به بنده نیست که بعد از من دچار وقفه شود. در بین همکاران حس تحول در دستگاه قضایی کاملا وجود دارد؛ تاجایی که برخی از استان‌های ما بسیار خوب کار کردند و تلاش آن‌ها واقعا قابل تقدیر است.

رییسی با اشاره به صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در دوره فعالیت خود گفت: در این مدت 119 دستورالعمل و آیین نامه را برای بخش‌های مختلف اعم از سازمان بازرسی، سازمان ثبت، دیوان عالی کشور و .. صادر کردم و در واقع یک ریل گذاری صورت گرفته است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: این باید‌ها و نباید‌ها مبتنی بر قانون است و قوانینی که باید نحوی سازو کار اجرایی آن فراهم می‌شد، فراهم شده و گمان می‌کنم با این ریل گذاری صورت گرفته، انجام این تحول دچار وقفه نخواهد شد و انشاءالله این کار با قوت بیشتری ادامه می‌یابد.

رئیسی با بیان اینکه برنامه‌های تحول به صورت سیستمی طراحی شده است، گفت: در این زمینه بسیاری از دوستان نیز جلوتر از من هستند.

از رییس قوه قضاییه بعدی انتظار دارم تا روند تحول را با قدرت دنبال کنند

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها وقت شما بیشتر صرف قوه قضاییه می‌شود یا صرف طراحی دولت آینده، گفت: من روز قبل از انتخابات نیز برخی پرونده‌ها را بررسی میکردم و برخی از کار‌های قضایی را انجام می‌دادم؛ لذا هیچ زمانی غفلت از کار قضایی نکردم.

رئیسی گفت: طبیعتا در این چند روز بعد از انتخابات بخشی از وقت بنده به برخی از دیدار‌ها اختصاص می‌یابد که این دیدار‌ها بیشتر صبغه دولتی دارد؛ لیکن به هیج عنوان انجام کار قضایی نه تعطیل شده و نه به تاخیر افتاده است؛ به نحوی که برای مدیر بعدی کارعقب مانده‌ای در حوزه ریاست وجود ندارد. از رئیس قوه قضاییه بعدی انتظار دارم تا روند تحول را با قدرت دنبال کنند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا در دولت آینده این آمادگی را دارید که با مسئولان، پشت درب‌های بسته مسائل را حل کنید و در رسانه‌ها باهم از راه دور حرف نزنید، گفت: جلسات برای مطرح کردن مسائل، دیدگاه‌ها و احیانا اختلافات احتمالی است.

رئیسی ادامه داد: گاهی ممکن است یک قوه یا دو وزیر درباره یک موضوع واحد، نظر مختلفی داشته باشند؛ اکنون نیز در جلسات مسئولان قضایی، وقتی موضوعی مطرح می‌شود، همه، نظرات یکسانی ندارند.

نباید مردم را نگران کرد و باید از حاشیه به شدت پرهیز کرد

رئیس دستگاه قضا گفت: جای طرح اختلافات در جلسات است و در عموم، نباید مردم را نگران کرد و باید از حاشیه به شدت پرهیز کرد. بار‌ها رهبری به همه مسئولان تذکر دادند و ما همه در این قضیه مخاطب هستیم. من احساس می‌کنم خواست مردم نیز از ما همین است که مسئولان، مسائل مردم و کشور را مسائل اصلی خود قرار دهند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که شما در مقام رئیس جمهور به رییس قوه قضاییه بعدی در برخی موارد مانند بودجه یا ارسال برخی لوایح چه کمکی می‌کنید، تاکید کرد: این وظیفه ماست و کمک خواهیم کرد.

رییس دستگاه قضا با اشاره به وضعیت حقوقی کارمندان دستگاه قضایی، گفت: متناسب سازی حقوق کارمندان دستگاه قضا، حقوق بگیران دولت و کارگران با وضعیت تورمی کشور از دغدغه‌ها و مسائل مهم در دولت خواهد بود. واقعا باید نظام هماهنگ پرداخت و احساس عدالت در پرداخت‌ها وجود داشته باشد.

قوای کشور باید در انجام مأموریت بزرگ خدمت‌رسانی به مردم و گسترش عدالت با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند

رئیسی با بیان اینکه تعامل و همکاری میان قوای سه‌گانه از مسائل مهم کشور است، اظهار داشت: معنای استقلال قوا ناهماهنگی و عدم پشتیبانی قوا از همدیگر نیست و قوای کشور باید در انجام مأموریت بزرگ خدمت‌رسانی به مردم و گسترش عدالت با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و من به عنوان رئیس دولت آتی همکاری با رئیس قوه قضاییه را جزءِ وظایف خود می‌دانم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاءِ سطح حقوق و مزایای کارکنان بخش‌های مختلف قوه قضاییه، گفت: در دستگاه قضایی در راستای متناسب‌‌سازی پرداخت حقوق به کارکنان با سطح تورم اقدامات مقتضی انجام گرفته و این اقدامات تا رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه خواهد داشت.

نظارت‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای ارتقاءِ کیفیت امور اداری و اجرایی و پیشبرد خدمت‌رسانی به مردم است

رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع ترک فعل‌ها از جانب مدیران اجرایی، گفت: مجری قانون باید تکالیف و مسئولیت‌های قانونی خود را محکم و قاطعانه و بدون هراس انجام دهد و همه بخش‌های نظارتی باید از مدیران شجاع که با قوت در میدان هستند و در راستای گره‌گشایی از کار مردم اقدام می‌کنند، حمایت کنند. البته باید تأکید کنم که در کنار مدیریت، مسئولیت‌های نظارتی نیز تعریف شده است و این نظارت‌ها هم در قالب درون سازمانی و هم در قالب برون سازمانی می‌باشد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فرایند نظارت بر مدیران و مسئولان اجرایی نباید آنها را از اتخاذ تصمیمات شجاعانه و قانونی و تصمیماتی که در راستای منافع مردم است، باز دارد، گفت: باید توجه داشت که نظارت‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای ارتقاءِ کیفیت امور اداری و اجرایی و پیشبرد خدمت‌رسانی به مردم است و نظارت به معنای مچ‌گیری نیست و نظارتِ بجا، آگاهانه و متخصصانه نه تنها موجب توقف امور اجرایی نمی‌شود بلکه به ارتقاءِ کمیت و کیفیت خدمت‌رسانی به مردم نیز کمک شایانی می‌کند.

رئیسی تأکید کرد: مدیری که در وقت خود، کاری را انجام نمی‌دهد و بدین وسیله موجب خسارت به امور و شئون مختلف زندگی مردم می‌شود، مرتکب ترک فعل شده و باید مؤاخذه شود. علی ایحال ما معتقدیم مجموعه نظارت‌های درون سازمانی در دولت و نظارت‌های برون سازمانی به عنوان مانع محسوب نمی‌شوند؛ بلکه تضمین‌کننده اجرای قانون و حفظ منافع مردم هستند و اعتقاد داریم ناظران نیز باید از مدیران کارآمد و شجاع و قانونمدار حمایت کنند.

نظام اداری ما باید یک نظام اداری عادلانه و به دور از هرگونه فساد باشد

رئیس دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان رئیس جمهور خط قرمز خواهید داشت، گفت: هرکس که در نظام ما مسئولیت پذیرفته باید پاسخگو نیز باشد و این قاعده شامل همه اشخاص در همه سطوح از یک کارمند اداری و بازرس تا یک وزیر می‌شود و در نظام اداری ما حق و تکلیف توأمان با هم تعریف شده است.

رئیسی در ادامه با اشاره به ارتباط گسترده خود با اصحاب رسانه در دوران تصدی ریاست دستگاه قضا، گفت: رسانه‌ها بمنزله پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند که دیدگاه‌های مسئولان را برای مردم تبیین می‌کنند و دغدغه‌های مردم را به مسئولان منتقل می‌نمایند؛ بنابراین برای پیشبرد امور و اصلاح رویه‌ها باید از رسانه‌ها حمایت کرد. همچنین باید بدانیم که این روحیه نقد و نقدپذیری و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که جامعه را اصلاح می‌کند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: نظام اداری ما باید یک نظام اداری عادلانه و به دور از هرگونه فساد باشد و در نظام اسلامی، افراد باید بدون لکنت احقاق حق کنند.

پرونده‌های کثیرالشاکی با تلاش شبانه‌روزی به سرانجام رسید

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه کاری بوده است که در این 27 ماه می‌خواستید انجام دهید و انجام ندادید و اگر به عقب برگردید آن را انجام می‌دهید گفت:من سعی کرده ام که کار عقب مانده نداشته باشم؛ لکن برنامه ریزی که من کرده بودم یک برنامه ریزی 5 ساله بود. از ابتدا که سند تحول را با دوستان و همکاران عزیزمان نهایی کردیم ما برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم ظرف 5 سال به نقطه‌ای خاص از تحول برسیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: البته برخی از موارد تحولی برای 5سال هم نیست و می‌تواند ادامه پیدا می‌کند؛ لکن یک مقطعی برایش قرار دادیم و برنامه کوتاه مدت، برنامه میان مدت وبرنامه بلند مدت در نظر گرفتیم و تا اینجا به مدد خداوند متعال و با کمک همه همکاران حرکت کرده‌ایم. درست است که بنده گزارش کار میدهم، اما کار را دوستان انجام داده‌اند و در هفته قوه قضائیه از همه همکارانم در جای جای این کشور صمیمانه تشکر کنم و از خانواده‌های همکاران ما که صبورانه در واقع در کنار همسرانشان و در کنار کس و کارشان انقدر صبر و محبت کردند که ماموریت و کارشان را بنحو احسن انجام دهند. ما 20 درصد رشد کاری در دستگاه قضایی داشته‌ایم که این نشان می‌دهد همکاران ما واقعا کار کرده اند.

رئیسی درباره پرونده‌های معوقه تاکید کرد: ما یک میلیون پرونده معوقه در دستگاه قضائی را به همت همکاران رسیدگی کردیم. همچنین در پرونده‌های کثیرالشاکی که دغدغه مردم بوده است و گاه 150 هزار شاکی دنبال اینگونه پرونده‌ها بوده اند و عزیزان ما به شکلی گرفتار کلاهبرداری شده بودند، همکاران ما شبانه روز کار کردند که این پرونده‌ها را به سامان برسانند. موسسات اعتباری بیش از 3 میلیون از مردم را گرفتار کرده بودند؛ پول مردم را گرفته بودند و همکاران بنده سعی کردند تا به امروز تعدادی از این‌ها را حق شان را برگردانند و پاسخگو باشند. این‌ها کاری نیست که بخواهد یک شبه و دو شبه و توسط یک نفر و دو نفر انجام شود. همکاران ما در سراسر کشور تلاش کرده اند و کار‌های بسیار زیادی در این رابطه انجام داده‌اند.

دیوان عالی کشور 60 درصد رشد کاری داشته است

رئیس قوه قضائیه افزود: دیوان عالی کشور ما به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور 60 درصد رشد کاری داشته است. اینکه قاضی دیوان عالی کشور به استان‌های دور افتاده برود و یک هفته و دوهفته در آنجا بماند و درکنار قاضی بدوی و تجدید نظر بنشیند و کنار او آموزش دهد و کاری کند که آراء پرونده‌ها نقض نشود و اتقان آراء شود، یعنی کار انجام شده است و این‌ها با حرف نمی‌شود و باید از این‌ها تشکر کرد که در واقع کار‌های بسیار بزرگی انجام داده‌اند و من در هفته قوه قضائیه باید از همه آن‌ها تشکر کنم و امیدوارم این کار با همین قوت ادامه پیدا کند.

رئیسی اظهار داشت: در دستگاه قضایی به دنبال همه کار‌هایی که تاکنون انجام شده است، کار بسیاری هم باید انجام شود و این به آن معنا نیست که من در این دو سال و چند ماهی که در خدمت همکاران بوده ام، همه کار‌ها انجام شده. راه بسیار است. انشاءالله بعد از من رئیس قوه قضائیه بعدی و دوستان و همکاران ما کار‌ها را کامل خواهند کرد و به کمال خواهند رساند و این راه را ادامه خواهند داد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد:ما به دنبال آن هستیم که شرایط دستگاه قضایی به نحوی شود که اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد یا زبان حقوقی نداشت که حقش را بگیرد، به راحتی بتواند دستگاه قضایی را ملجأ و پناهگاه خود بداند و حقش را بستاند. این نقطه‌ای است که همواره باید به دنبال آن بود و همکاران عزیز انشاالله دنبال این قضیه باشند.

رئیسی افزود:ما حتما با رسانه‌ها نشست خواهیم داشت و با مردم عزیزمان حرف داریم؛ با مدیران حرف داریم و باید بنشینیم گپ بزنیم. ما حرف‌های بسیار زیاد در دولت داریم و در تحول دولت همه اعضای دولت و افرادی که در جای جای این کشور به نام دولت اسلامی خدمت می‌کنند، باید نقش آفرینی کنند.

برنامه تحولی دولت را در اختیار صاحبنظران، اندیشمندان و مردم قرار می‌دهیم

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا شما مثل قوه قضائیه در مراسم معارفه تان برنامه تحول دولت را هم می‌دهید و سر فصل و فهرست‌های مشخص و قابل اندازه گیری ارائه خواهید کرد، گفت: ما در برنامه مان است که انشاءالله برنامه تحولی دولت را در اختیار صاحبنظران، اندیشمندان و مردم قرار دهیم و تقدیم رهبری معظم انقلاب اسلامی کنیم که بدانند دولت بر اساس برنامه حرکت می‌کند و در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بویژه دغدغه‌های معیشتی و مشکلات کسب و کار بدانند که با نظر صاحبنظران با یک برنامه پیش می‌رویم. ما در قوه قضاییه همان شعار‌هایی را که در روز اول گفته بودیم، به برنامه تبدیل کردیم و سپس آن را به کارنامه بدل نمودیم و بعد آن را در پیش روی مردم قرار دادیم و و امیدواریم در دولت هم حرکتی اینگونه داشته باشیم.

رئیسی ادامه داد: شاید این آخرین سخن بنده بعنوان رئیس قوه قضاییه با همکاران عزیزم باشد و انشاءالله این افتخار خدمت بعنوان مسئول دولت و در خدمت همه مردم ادامه خواهد یافت. همکاری با قضات محترم و همه همکاران در دستگاه قضایی و همه با هم برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های مردم یک امر بسیار ضروری است و من از همه همکارانم بخاطر کار‌هایی که تاکنون در دستگاه قضایی انجام شده است، در هفته قوه قضائیه صمیمانه تشکر می‌کنم.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: برای امور آتی انشاءالله تلاش مضاعفی را از همکاران برای همکاری با همه بخش‌های دولت و هم همه مجموعه قوا توقع دارم تا همه دستگاه‌ها یک آهنگ واحد داشته باشند و آن هم آهنگ خدمت به مردم عزیز و ارتقای همه شئون کشور در همه زمینه‌ها و سطوح باشد.

رئیسی در پایان گفت: با دعای همه همکاران و همه عزیزان و هموطنان عزیزمان انشاءالله بتوانیم خالصانه به مردم خدمت کنیم.

آخرین اخبار
جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات افتخارآمیز وعده صادق بیانیه‌ای صادر کرد

جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات افتخارآمیز وعده صادق بیانیه‌ای صادر کرد

جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات غرور آفرین وعده صادق که در پاسخ به شرارت‌ها و ماجراجویی‌های رژیم جعلی صهیونیستی به‌ویژه در به شهادت رساندن جمعی از فرمانده هان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به کنسولگری ایران اسلامی در دمشق انجام شد؛ بیانیه‌ای صادر کرد.