۴۲۵
تعداد بازدید: ۲۳۳۲
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰
اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ دیداری صمیمانه و مهم داشتند.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ دیداری صمیمانه و مهم داشتند.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور


آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز در ابتدای این دیدار با قرائت آیه شریفه « انا سنلقی علیک قولا ثقیلا» به مسئولیت سنگین دولت جدید اشاره کرد و افزود: تلاش و برنامه‌ریزی دقیق شما و همکاران‌تان در این مقطع زمینه ساز عبور از مشکلات و گرفتاری‌ها است. همت والای خود را با اتکال به مفاهیم قرآنی و ایمانی پیوند زنید تا این بار سنگین مسئولیت و امانت داری را تا سرمنزل مقصود برسانید و ما دعاگوی شما هستیم.
رییس جامعه روحانیت مبارز ضمن اشاره به هماهنگی که در سه قوه به وجود آمده است، گفت: این جمع موفق خواهند بود و خداوند کمک خواهد کرد. شما باید این کشور را به منزل امنی برسانید. پشتوانه شما قرآن و ارتباط با خدا و حمایت مردم است و با این پشتوانه می توانید همه مشکلات را بر طرف کنید.
آیت‌الله موحدی کرمانی یادآور شد: مسئله امروز حکومت و کشور ما این هست که کل شرک به میدان آمده‌اند و شما و رهبری و سران سه قوه در جبهه حق و ایمان قرار دارید. مردم خوب ما با شما همراه هستند؛ همین مردمی که به شما با سابقه درخشان و با روحیه دلسوزی رای دادند. امروزه در برابر تمام قدرت‌های جمع شده در جبهه ایمان، جبهه شرک نیز همه دشمنان خارجی با تمام توان می‌کوشند که این حکومت اسلامی و قرآنی شکست بخورد.
وی در ادامه ضمن اشاره به آیه وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ گفت: مقام معظم رهبری هم در تصمیمات خودشان با مجمع تشخیص مشورت می‌کنند. ان‌شاءالله پیشنهاد‌هایی که در این جلسه مطرح می‌شود، در پیش‌برد امور مفید باشد.
1.«ضرورت جلوگیری از دریافت حقوق‌های نجومی و ترمیم فاصله میان مردم و حقوق‌های مسئولین»، 2. «رفع مسائل ریشه‌ای در کسر بودجه و گرانی»، 3. «توجه ویژه به مسائل فرهنگی»، 4. «تلاش برای جهش تولید»، 5. جلوگیری از افت ارزش پولی»، 6. «مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، 7.«مبارزه با فساد در بدنه دولت»، 8. «ورود جدی وزارت صمت در زمینه قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی مردم مثل گوشت مرغ و لبنیات و انتخاب بازرسان امین و جدی در این زمینه»، 9. «حمایت از تولید و تولیدکنندگان»، 10. «جلوگیری از رسوب کالا‌ها در انبارها»، 11. «جلوگیری از واردات کالا و اجناس غیر ضروری»، 12. «جاری شدن فرهنگ اسلام در بانکداری و مبارزه با رباخواری»، 13. «بهره‌گیری از توان اجرایی و فکری جوان‌های پاک آماده به خدمت در دولت»، 14. «ضرورت اعتمادسازی به جای اعتمادسوزی»، 15. «آسیب‌شناسی موانع بهره‌گیری از منابع خدادادی برای رفع مسائل کشور»، 16. «رصد و نظارت پیاپی بر عملکرد افراد کابینه برای جلوگیری از فساد»، 17. «عزل مسئولان بی‌کفایت»، 18. «حذف یارانه افراد پر درآمد و اختصاص آن به افراد کم‌درآمد»، 19.«لزوم وضع مالیات بر شرکت‌های پردرآمد و لحاظ کردن مالیات بر عایدی سرمایه»، 20. «توجه به مساله گرانی و رها بودن وضعیت بازار و لزوم نظارت بر آن»، 21. « تعیین تیم رسانه ای منسجم برای بیان دستاوردها و موفقیت های دولت».

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور


در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر این که «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست» گفت: بهره بنده از این سخن به حق رهبری این است که این انقلاب بدون در نظرگرفتن نقش روحانیت در پیروزی انقلاب و تشکیل نظام مقدس اسلامی و تداوم آرمان‌های انقلاب قابل تحلیل و شناسایی نیست. روحانیت با اعتبار ارزشمند و سرمایه بیش از 1000 ساله خود به میدان آمد و این نهضت عظیم اسلامی را به وجود آورد. به قول «علی معلم دامغانی» که می‌گوید: «مردان روحانى به ميدان پا نهادند، آنك جواب عشق را مردانه دادند/ جانانه در ميدان دل پيكار كردند، طاغوت را از خوابِ خوش بيدار كردند / طاغوت را اين زخم جانفرسا برانگيخت، تا حكم خونين راند و نامردانه خون ريخت »
وی افزود: دشمن همواره در پی صدمه زدن به اعتبار روحانیت بوده و هست که البته موفقیت‌هایی هم داشته است تا جایی که حتی در میان برخی بزرگان حوزوی این فکر را تقویت کردند که برای حفظ تقدس روحانیت علما و روحانیت باید صحنه‌های سیاست را ترک کنند؛ چون ما نمی‌توانیم در شرایط فعلی دنیا اداره کشور را داشته باشیم و یک نظام دینی را اداره کنیم. این همان تز استعماری جدایی دین از سیاست است. ما معتقدیم که کارآمدی دولت شما همانطور که نظام را تقویت می‌کند، تقویت روحانیت کشور را نیز در پی دارد. بنابراین بر خود لازم می‌دانیم که شما و همکاران‌تان را در دولت با همه وجود حمایت کنیم تا بر اعتبار روحانیت بیفزاییم.
وی بر اهمیت توجه به بحث افکار عمومی تاکید کرد و گفت: عرصه فعالیت‌های هدایتی، تبلیغی و موعظتی روحانیت عرصه فرهنگ عمومی بوده است. روحانیت در این میدان افکار عمومی را بر اساس معیارهای اسلامی جهت داده و شکل بخشی به افکار عمومی برپایه معیارهای اسلامی و عقلانی، سدی محکم در مقابل تهاجمات و تخریب‌های دشمنان و پشتوانه‌ای قدرتمند برای نظام است. افکار عمومی شامل قضاوت عمومی، تمایل عمومی و عمل عمومی است. افکار عمومی را با تبلیغات می‌سازند، شکل می دهند و یک جریانی ایجاد می‌کنند. با سلاح افکار عمومی یک نظامی را در هم می‌شکنند و جنگ‌ها را به پیروزی می‌رسانند. گاهی افکار عمومی را بر می‌انگیزند تا حقیقتی را قربانی کنند. حتی حضرت علی(ع) را با سلاح افکار عمومی ۲۵ سال خانه‌نشین کردند، در کربلا سلاح افکار عمومی بُرنده‌تر از سلاح نیزه و خنجر بود.

وی با تاکید بر این که امروز نهاد روحانیت به دولت و به ویژه شخص جنابعالی علاقه‌مند است، بیان کرد: همه موفقیت شما را خواستارند. این یک نعمت الهی است. این شبکه ارزنده و بی ادعای روحانیت می‌تواند روشنگر و سازنده افکار عمومی باشد.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین موسی‌پور، معاون امور تشکیلات و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با اشاره به تحولاتی که در جامعه روحانیت مبارز در جهت هماهنگی با شرایط کشور و به روز شدن تشکیلات رخ داد، گفت: اساسنامه جامعه روحانیت مورد بررسی جدی قرار گرفت و تغییرات اساسی از جمله در ساختار، نحوه شکل گیری، گستره فعالیت و اهداف و رویکردها در آن به وجود آمد. بعد از تصویب اساسنامه، کار تشکیل جامعه روحانیت براساس ساختار جدید آغاز شد. علیرغم مشکلاتی که وجود داشت؛ به ویژه شرایط کرونایی، حداقل یک سفر به همه استان‌های کشور انجام گرفت. جلسات تبیینی و توجیهی با نمایندگان محترم ولی فقیه در استان‌ها، ائمه جمعه استان، حوزه های علمیه، ائمه جماعات و وعاظ برگزار شد. برای تمام استان‌های کشور به جز ۲ استان هیات اجرایی مرکب از ۲  شخصیت حقوقی نماینده ولی فقیه در استان و رئیس شورای علمیه استان و ۳ شخصیت حقیقی از علمای استان که مورد قبول جامعه علمای استان هستند انتخاب شد. یک ترکیب ۵ نفره به عنوان هیات اجرایی برگزاری و تشکیل جامعه روحانیت استان و احکام آنها صادر و فرآیند تشکیل جامعه روحانیت در سراسر کشور آغاز شد. در ۱۰ استان ساختار جدید به طور کامل ایجاد شد، به این معنا که در شهرستان‌های این ۱۰ استان، عضوگیری صورت گرفته و شورای جامعه روحانیت شهرستان تشکیل شد، شورای منتخب، دبیر و رئیس جامعه روحانیت شهرستان را انتخاب کردند. از برگزیدگان شوراهای شهرستان، شورای استان شکل گرفته و رئیس و دبیر جامعه روحانیت استان انتخاب شدند و در نهایت اعضای منتخب روحانیت استان در شورای مرکزی مشخص شدند و تمام این مراحل با رای گیری انجام گرفته و درنهایت از این ۱۰ استان ۱۳ نفر از علمای کشور عضو جدید شورای مرکزی جامعه روحانیت کشور هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی پور همچنین درباره نحوه اجرای این فرایند در تهران توضیح داد: تهران بزرگ به ۱۰ منطقه تقسیم شد. در مرحله اول بیش از ۱۰۰۰ نفر عضو جدید جامعه روحانیت در مناطق ثبت نام کردند.اعضای جدید، شورای منطقه را انتخاب و شورای منطقه، دبیر و رئیس منطقه را تعیین کردند و در نهایت عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت از منطقه انتخاب و ده نفر از علما و روحانیون تهران نیز به شورای مرکزی راه‌یافتند. 

وی ادامه روند تحولات در جامعه روحانیت مبارز را نیازمند حمایت و امکانات لازم دانست و درباره فعالیت‌های این جامعه در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: قریب به یک سال مانده به انتخابات، در کمیته سیاسی بحث انتخابات در دستور کار قرارگرفت و راهبردها و رویکردهای گوناگون را مورد بررسی قرار دادیم. درنهایت بعد از بحث‌های طولانی در کمیته سیاسی راهبرد «حضور فعال مشترک» مورد تصویب اعضای کمیته قرار گرفت که در شورای مرکزی هم به تصویب رسید.

معاون امور تشکیلات جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: ابتدا با دوستان شورای ائتلاف وارد مذاکره شدیم، متاسفانه مذاکرات طولانی و جلسات متعدد ثمری نداشت و از سویی بسیاری از احزاب و اقشار خواستار فعالیت با محوریت جامعه روحانیت مبارز بودند، لذا برای پیشگیری از تشکیل گروه‌ها و دسته‌بندی  در میان نیروهای ارزشی، «شورای وحدت» با حضور احزاب، اقشار و معتمدین در مراکز استان ها شکل گرفت. در تمام شهرستان‌های کشور و در بسیاری از شهر‌ها همین ترکیب به عنوان هیات اجرایی شورای وحدت با تعداد نفرات بیشتر تشکیل شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کل کشور سازماندهی شد. رویکرد جامعه روحانیت تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و اعلام حضرتعالی به عنوان کاندیدای اصلح هم به عنوان مقام ثبوتی و هم به لحاظ مقام اثباتی بود و شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز از ابتدا جنابعالی را به عنوان کاندیدا معرفی کردند و دعوت فراگیر در استان‌ها و شورای وحدت تحت عنوان «حمایت و دعوت» از کاندیدای اصلح آغاز شد و به یک مطالبه جدی اقشار مختلف تبدیل گردید؛ البته شناخت مردم از حضرتعالی درمیان مومنین و متدینین هم به این مسئله کمک کرد و منتج به انتخاب حضرتعالی شد.  جامعه روحانیت و شورای وحدت  توانستند فضای منجمد و سرد انتخابات را گرمی ببخشند. سازمان رای حضرتعالی در کل کشور یک پیشران داشت و آن روحانیت به معنای عام بود.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم نیز نکاتی را در خصوص اقتصاد ایران مطرح کرد و گفت: غالبا دولت‌ها در فکر هزینه کردن از درآمدهای نفتی و مالیات و فروش دارایی‌های خود هستند. نباید روزمرگی دولت را گرفتار کند و از اقدامات اساسی که دور دست‌ها را هدف قرار می‌دهد غفلت شود. مهمترین مزیت کشور بحث انرژی و پس از آن مواد معدنی است. کشور ما از لحاظ انرژی و منابع نفت و گاز جایگاه اول جهانی را در اختیار دارد. از نظر مسائل معدنی 7 درصد از ذخایر جهان را دارد حال اینکه 1 درصد جغرافیا و جمعیت جهان را دارد.

وی ادامه داد: استفاده بهینه از انرژی های نفت و گاز شرط اساسی برای خلق ثروت است. طی 5 سال اول باید وابستگی بودجه به درآمد نفتی را به صفر رساند و درآمد نفت را برای توسعه صنایع تبدیلی و پالایشی به کار گرفت تا با صادرات فرآورده‌ها ظرف 5 سال اول خام فروشی پایان پیدا کند.

وی تاکید کرد: درآمد ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی مجددا باید در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود تا در آینده که کشور از ذخایر نفت و گاز محروم می‌شود، بتوانیم از انرژی‌های نو و پاک به صورت گسترده استفاده و صادر کنیم.

وی یادآور شد: ایران در مصرف انرژی تقریبا 4 برابر میانگین جهانی مصرف دارد. روزانه حدود 1و 7 دهم میلیون بشکه نفت در داخل پالایش و مصرف می‌شود و روزانه 1 میلیارد متر مکعب گاز تولید، پالایش و مصرف می‌شود. صادرات نفت 700 هزار بشکه داریم. بنابر آخرین اطلاعات و صادرات در حوزه گاز دارای حدود 35 میلیون متر مکعب از 1000 میلیون تقریبا 1 میلیارد متر مکعب هستیم. در آغاز به کار دولت، یک اقدام اساسی بهینه‌سازی مصرف انرژی است. می‌توانید کاری کنید که در یک دوره 5 ساله 25 درصد مصرف انرژی کاهش پیدا کند و انرژی های صرفه جویی شده صادر شود و درآمدش را در انرژی سرمایه گذاری کنیم.

مصباحی مقدم با تاکید بر این‌که این روند باید هر 5 سال یک بار تا 3 برنامه بعد تکرار شود، تا اینکه مقدار مصرف انرژی در داخل کشور متوسط با نرخ‌ها و نُرم‌های جهانی بشود. یک راه پیشنهادی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نوسازی وسایل گازی برقی بنزینی و گازوئیلی مردم است و حمل و نقل عمومی و خصوصی اولا نیاز به فرهنگ سازی است و ثانیا تامین تسهیلات بانکی برای یک تغییر و نوسازی و کسب و کارهای جدید را گسترش بدهد و مصرف انرژی را به صورت سرانه کاهش بدهد.

وی در این خصوص ادامه داد: در آمد حاصل از صرفه جویی انرژی‌ به منابع سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی اختصاص داده بشود و پیشنهاد می‌کنم یک بانک جدیدی به نام «بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران» تشکیل شود تا همه درآمدهای ناشی از صادرات انرژی‌های خام در این بانک برای تامین مالی پروژه‌های پیشران به بخش‌های غیر دولتی تسهیلات داده و بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی در این بانک ادغام شود. پیش بینی می‌کنم در سال اول حتی در شرایط تحریمی 10 میلیارد دلار به این بانک واریز شود و سال‌های بعد به تناسب صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های آن به صورت تصاعدی بر منابع این بانک افزوده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر همه آنچه گفته شد نباید دولت را از اقدامات حساب شده در تامین معیشت به ویژه برای افراد کم درآمد غافل کند. البته از بدهی‌های سنگین دولت و تعهداتش غافل نیستیم. برای پرداخت بدهی به بانک‌ها، بانک مرکزی، پیمانکاران، سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی باید یک زمانبندی 4 و یا 5 ساله ترتیب بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی در سخنانش به فرهنگ اجتماعی پرداخت و گفت: زیر بنای همه مسائل «فرهنگ» است که زیر بنای جامعه است. یکی از شاخصه‌های پر اهمیت فرهنگ اجتماعی مسئله «امید» است. «امید» سبب حرکت و پویایی و حرکت به سمت پیشرفت است. ما اگر بخواهیم حیاتی همراه با پیشرفت داشته باشیم باید جامعه‌ای امیدوار داشته باشیم. «امید» تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند. اگر تاریخ ایران و انقلاب را مطالعه کنیم در زمانی که «امید» بود، همیشه تهدیدها تبدیل به فرصت شد. اما جایی که امید نباشه فرصت‌ها از بین می‌رود. رفع تبعیض‌ها یکی از عواملی است که امیدواری را فراهم می‌کند است. متاسفانه فرصت‌های اختصاصی که به افرادی می‌دهند بقیه را ناامید می‌کند. باید نقاط قوت و ضعف نظام بررسی شود و به مردم شفاف گفته شود که در رفع نقاط ضعف بکوشیم. این‌ها امیدآفرین هستند. اگر به بیانیه گام دوم رهبری نگاه کنیم، در سراسر این بیانیه  روح امید در زندگی به ویژه برای جوانان است. ما نیازمند به آنیم که امید را فراهم کنیم.

وی در خصوص اهمیت نشاط اجتماعی گفت: جامعه افسرده و دل مرده و جامعه که روحیه کار و تلاش ندارد و نشاط ندارد، جامعه‌ای متوقف است که نمی‌تواند رو به رشد باشد و به اهداف خود دست پیدا کند. اگر ما بخواهیم در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به موفقیت دست پیدا بکنیم، نباید از مسئله نشاط گریز داشته باشیم و جامعه باید نشاط داشته باشد.حتی اگر بخواهد خدمت به دیگران بکند یک انسان با نشاط می‌تواند خدمت بهتری به مردم ارایه کند. برای ایجاد نشاط راهکارهای موثری از جمله آموزش، ایجاد اشتغال، سلامت جسم و رفاه اجتماعی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود. البته تذکر این نکته ضروری است که شادکامی و نشاط اجتماعی باید متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه ما باشد.

وی یادآور شد: سومین شاخصه «کار و تلاش» است. نه تنها ایجاد کار بلکه ترویج روحیه کار (کار را محترم شمردن، کار را ارجمند داشتن، اهمیت کار فکری که احتیاجات جامعه را بر طرف می‌کند) مهم است. ما باید این آیه شریفه را مدنظر داشته باشند «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» جامعه در گروِ کار خود است. چهارمین مسئله «مسئولیت‌پذیری» است، خیلی ها زیر بار مسئولیت نمی روند و قبول نمی‌کنند و حال اینکه انسان مسلمان مومن انسان مسئول در برابر خدا در برابر خویشتن دربرابر جامعه است. فرهنگ مسئولیت‌پذیری باید در جامعه ترویج شود. مردم باید قبول کنند که مسئولیت قبول کنند. در اسلام نیز درباره مسئولیت‌پذیری و مسئولیت داشتن آموزه‌های فراوانی وجود دارد. این چهار مقوله، اساسی‌ترین مسائل فرهنگ اجتماعی است و البته روحیه ایثار و فداکاری در برابر ظلم ایستادن و ایجاد فرهنگ کردن راهکارهای خودش را دارد که در این ضمینه 30 سال رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از حد درباره فرهنگ گفته‌اند که باید استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نیز درباره مدیریت سخن گفت و نکاتی را یادآور شد. وی اظهار کرد: تاخیر در چیدمان نیروها و ضرورت تعیین تکلیف مدیران در سطوح مختلف مسائلی را به وجود می‌آورد. این امر یک مقدار تاخیر افتاده است. ناکارآمدی در مدیریت اداری و تاخیر در پاسخگویی ارباب رجوع و رواج رشوه خواری در بخشی از مدیران و ضرورت ایجاد تحرک و شوک در پیکره مدیریتی همانطور که حضرتعالی در پیکره قوه قضائیه یک تحرکی ایجاد کردید، لازم است.

وی بر ضرورت نظارت و بازرسی فعالانه و راهبردی بر عملکرد مدیران تاکید کرد و گفت: موظف کردن وزرا و استانداران و فرمانداران برای نظارت بر عملکرد مدیران در شهرستان ها و شهرها بسیار اهمیت دارد. مقابله با ناهنجاری در برخورد با ارباب رجوع و خروج بسیاری کارکنان از روحیه خدمت‌گذاری به مطالبه‌گری و ضرورت نا‌امن کردن رفتار ناهنجار کارکنان از طریق نظارت کاربردی نامحسوس بسیار حائز اهمیت است.

وی در بخش دوم سخنانش که به ضرورت طراحی حکمرانی اسلامی مبتنی بر حکومت دینی اختصاص داشت، گفت: با آن‌که در جمهوری اسلامی ما حکومت دینی داریم اما هنوز در امر حکمرانی دینی هنوز موفق نشده‌ایم. خدمت‌رسانی به بخش خصوصی و مردم مبتنی بر احکام اسلامی و مهدوی ضرورت دارد.

یکی از چالش‌های ما در بخش‌های مختلف حکمرانی دینی نظام بانکداری است. ممکن است مسئله نظام بانکی ما در شورای نگهبان حل شده باشد ولی ساختار بانک مشکل دارد و این ساختار حکمرانی اسلامی در آن نیست. در بخش بهداشت و درمان به‌رغم همه پیشرفت‌ها متاسفانه در این نظام هم حکمرانی اسلامی برقرار نیست. چالش حکمرانی در فرهنگ و فرهنگ حکمرانی و حکمرانی فرهنگی از الزاماتی هست که مسئله مهمی است در این باره پیشنهاد دارم. ما در حکمرانی در بخش اقتصادی با مشکلات جدی مواجه هستیم. همچنین حکمرانی در بخش اجتماعی و ضرورت حکمرانی در بخش شرکتی و مجموعه های دولتی یکی از ضرورت‌ها است. ضرورت تحقق حکمرانی در بخش غیر دولتی شامل بخش خصوصی، بخش تعاونی و شرکت‌های غیر دولتی و نهادهای غیردولتی است.

وی در پایان به ارائه پیشنهاد خود در این خصوص پرداخت و گفت: فعال‌سازی مرکز تحقیقات استراتژیک بسیار کاربردی است. 32 سال است که این مرکز در مسیر خود قرار ندارد. من خواهشم این است که فرد موثری برای این مرکز انتخاب شود. 8 کارگروه در مرکز تحقیقات استراتژیک لازم است که ظرف یکی 2 سال این چارچوب‌ها را تعیین کنند و حکمرانی به سیاستگذاری و خدمت رسانی و... نیاز دارد که هرکدام فرایندی دارند که باید با استفاده از مراکز مطالعاتی راهبردی در نهادها و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور اجرایی شود.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد ابوترابی نیز در سخنانی اظهار کرد: هرچند نظام جمهوری اسلامی امروز در حوزه‌های سیاسی علمی، دفاعی و فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه و رشد انصافا در چهار دهه قدم‌های بسیار بلندی را برداشته و جایگاه امروز ایران در جهان به همین دستاوردهای بزرگ بر می‌گردد اما در کنار این واقعیت با یک واقعیت دیگری هم روبرو هستیم و آن اینکه دولت سیزدهم با سرمایه اجتماعی قابل تاملی سکان‌دار اداره این کشور شده است و میراث‌دار سرمایه اجتماعی قابل تاملی است.

وی بیان کرد: میانگین سرمایه اجتماعی از 5 به 2.76 رسیده است که قطعا باید این سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کند. به نظر می‌رسد عوامل اصلی که در کاهش این سرمایه اجتماعی تاثیر داشته اولا نظام اداری کشور است. این نظام به اذعان تمامی صاحب نظران از نارسایی‌های اساسی برخوردار است. اولا همانطور که جنابعالی اِشراف دارید، تقریبا تمام درآمد کشور را برای تامین هزینه‌های جاری‌اش می‌بلعد؛ علاوه بر این نه برای هزینه‌های عمرانی، برای پاسخ به هزینه‌های جاری‌اش نیازمند به فروش اوراق و استقراض است. لذا بدون تحول در این ساختار گمان نمی‌کنم اهداف مورد نظر دولت سیزدهم تحقق پیدا کند.

وی بیان کرد: در حوزه دیگر حوزه اقتصاد مشکل اساسی کشور این است که ما امروز سرمایه عظیم انرژی خود را در جهت تضعیف اقتصاد ملی، ایجاد شکافت‌های عمیق اجتماعی و گسترش فساد به کار می‌گیریم. روزانه حدود 6 میلیون و چهارصد هزار بشکه، معادل نفت در کشور ایران انرژی مصرف می‌شود. نسبت هزینه انرژی به نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشورهایی که وارد کننده انرژی هستند 5 درصد تولید ناخالص داخلی و در ایران 21 درصد است و نتیجه این انرژی رایگان می‌شود که تولیدات داخلی به هیچ وجه قدرت رقابت با تولید خارجی را ندارند. این انرژی رایگان باعث شده که برای رشد اقتصاد و دست یابی به سود، به دنبال دانش و کاهش هزینه و افزایش کیفیت نباشیم در حقیقت انرژی را می‌فروشیم و سود می‌گیریم. برای تولید یک تن فولاد در سال 99 در جهان بیش از 110 دلار باید هزینه انرژی بشود در کشور ما 12 دلار. یعنی فولاد با تولید دانش و علم و ارزش افزوه سود نمی برد. انرژی را از شما 12 دلار می‌خرد و 110 دلار می‌فروشد.

وی تاکید کرد: این که اجازه نمی‌دهد که این بخش اقتصادی دنبال تفکر باشد و نتیجه اش این است که اگر این روال ادامه پیدا کند قطعا تا حدود 10 سال آینده منابع داخلی ما ظرفیت جوابگویی این مصرف با رشدی که دارد، نخواهد بود. این درحالی است که منویات مقام معظم رهبری و قانون اصلاح الگوی مصرف اگر اجرا می شد که به دلیل همان نظام اداری و ساختاری که کارآمد نیست، اجرا نمی شود و این نیست که افراد اگر عوض شوند تحول رخ خواهد داد. اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی و قانون اصلاح الگوی مصرف اگر اجرا می‌شد در طول 8 سال یعنی تا سال 97 بیش از 7.2 میلیارد بشکه نفت صرفه جویی می‌شد؛ معادل 300 میلیارد دلار.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشرفی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از استان خراسان جنوبی گفت: تحقق برنامه های دولت مستلزم همراهی مردم است و همراهی مردم مستلزم تبیین و فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی و فرهنگ سازی کار علماست. حضرت آقا به هیات‌های دانشجویی فرمودند که شما تبیین را جدی بگیرید. به نظر می‌آید که حوزه های علمیه و روحانیت در این عرصه که وظیفه بسیار سنگینی دارند‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری دبیر جامعه روحانیت فارس و عضو شورای مرکزی نیز اظهار کرد: باطل‌السحر تحریم، سرمایه گذاری است اما مشکل عمده‌ای که در کشور وجود دارد موانعی است که اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذار راحت بتواند در کشور سرمایه‌گذاری کند. اگر زمینه سرمایه گذاری در کشور و امنیت سرمایه تامین شود و اجازه بدهیم این‌ها خودشان را بروز بدهند، این مشکل برطرف خواهد شد و ما خیلی راحت می‌توانیم تحریم را دور بزنیم و تولید در کشور واقعا اگر افزایش پیدا کند مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

آیت الله محسن مجتهد شبستری نایب رییس جامعه روحانیت مبارز نیز در این جلسه گفت: حضرتعالی مکرر می فرمایید که اولویت ما مسائل معیشتی مردم است و اول کرونا و سپس مسائل معیشتی مردم. مسائل اقتصادی و معیشتی از مسائل بودجه تا رشد نقدینگی و ... ریشه‌هایی هست که باید حل شود. مسائل فراوانی است که رفع این‌ها زمان‌بر است و به سرعت حل نمی‌شود.  مسئله مهار گرانی و تورم را می‌توان در مدت کوتاه حل و فصل کرد. با آن‌که هیات محترم دولت برای رفع مسائل ریشه‌ای و تورم فعال هستید، ولی مردم انتظار بیشتری دارند چون گرانی غوغا می‌کند.

وی اظهار کرد: به جز چند مورد جزئی بقیه کالاهای مردم نه تنها رو به کاهش نیست بلکه رو به افزایش است و مردم از این جهت خیلی رنج می‌برند. تقاضا دارم که این مسئله زودتر حل و فصل شود. یک راه، مسئله قیمت‌گذاری است، امام راحل نیز در وصیتشان می‌فرمایند که باید برای مردم باید قیمت‌گذاری کنند تا نظم و انضباط به وجود بیاید.

وی ادامه داد: مسئله بعدی بحث کنترل است. شاید بفرمایید ما به اندازه کافی نیرو نداریم و وزارت سمت به قدر کافی و بازرس ندارد و یک راه حل اگر ندارید از نیروی بسیج استفاده کنید که در همه جا حلال مشکلات بوده است. از افراد معتمد و امین در سراسر کشور از بسیج کنترل کنند و اگر 2 هفته بسیج وارد بازار سراسر کشور شود، گرانی و تورم مهار خواهد شد و وضع بهتری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، قیمت ها سرو سامان پیدا می‌کنند و قیمت گذاری هم بسیار لازم است.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر و تشکر از حضور اعضای محترم شورای مرکزی جامعه روحانیت در این جلسه پربرکت گفت: پیشنهادات سایر اعزه در حوزه های تخصصی، کاملا مفید و سازنده بود و برای دولت هم راهگشا خواهد بود. باید یک سازوکار دقیقی طراحی شود تا این دست از پیشنهادات و دیدگاهها در مسایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به صورت مستمر به دست ما برسد.

رییس جمهور در ادامه به اهمیت و اولویت مسایل فرهنگی در پیشبرد سایر مسائل و موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم مشکلات و کاستی‌های فرهنگی و اجتماعی را مدیریت کنیم و به حداقل برسانیم به طور طبیعی بسیاری از مشکلات اقتصادی ما نیز حل و فصل خواهد شد و مسائل فرهنگی تقدم رتبی بر سایر موضوعات دیگر دارند. امروز مسئولیت سنگینی بر عهده ما روحانیت و دولتی که بنده طلبه در راس آن قرار گرفته ام، قرار داده شده و به تعبیر حضرت آیت الله موحدی قول ثقیل بر عهده ماست که باید از باب عمل به آیه شریفه ان مکناهم فی الارض، زمینه انجام فرایض و استقرار عدالت و حق را دنبال کنیم. عقب ماندگی های ما در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در سند گام دوم انقلاب برشمرده شده که در تلاش هستیم با طرح های کوتاه مدت و میان مدت این کمبودها و عقب ماندگی ها را دنبال کنیم.

رییس جمهور در ادامه افزود: در ابتدای کار دولت جدید، تمام تلاش خود را انجام داده ایم که وضعیت معیشتی و اولویت های زندگی مردم تحت الشعاع کسری بودجه و کمبود اعتبارات قرار نگیرد. وضعیتی که تحویل گرفتیم وضعیت نامطلوبی بود و من بنای این را نداشتم و ندارم که مدام از وضعیتی که در پایان دولت قبل ایجاد شد یاد کنم فقط تلاش داریم با کمک مردم و همراهی اقشار مختلف جامعه از این وضعیت عبور کنیم. ایجاد ثبات و آرامش در وضعیت فعلی جامعه و حفظ آن اولویت اساسی ماست با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده این هدف را دنبال خواهیم کرد.

 

مشروح دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور

 

در بخش پایانی این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با جمع بندی مطالب مطرح شده از سوی اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت گفت: ما این نشست را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این تعامل و همدلی استمرار داشته باشد و نظرات و پیشنهادات راهگشا از سوی علما و بزرگان و نخبگان مطرح شود و برای برون رفت دولت محترم از شرایط سختی که در آن قرار گرفته یاری رسان باشد.

آخرین اخبار
جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات افتخارآمیز وعده صادق بیانیه‌ای صادر کرد

جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات افتخارآمیز وعده صادق بیانیه‌ای صادر کرد

جامعه روحانیت مبارز در پی عملیات غرور آفرین وعده صادق که در پاسخ به شرارت‌ها و ماجراجویی‌های رژیم جعلی صهیونیستی به‌ویژه در به شهادت رساندن جمعی از فرمانده هان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به کنسولگری ایران اسلامی در دمشق انجام شد؛ بیانیه‌ای صادر کرد.