۴۹۷
تعداد بازدید: ۲۷۲۷
سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز:
دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه تاسیس حوزه علمیه قم یکی از حوادث مهم تاریخ معاصر است گفت: این اقدام نه تنها برای تشیع، جامعه شیعی و روحانیت، بلکه برای ایران اتفاقی فوق‌العاده‌ و نقطه عطفی بوده‌است.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز و به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی روز یکشنبه در گردهمایی مراکز اسنادی و تاریخی، ویژه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه و بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در سالن اجتماعات مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم، همچنین افزود: تشکیل حوزه علمیه، نقش تعیین کننده‌ای در تحول‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور رقم زد.

وی در ادامه افزود: فراتر از تشکیل حوزه‌ علمیه، وقوع انقلاب اسلامی، تحول‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی را ایجاد کرد و باعث یک نگاه و رویکرد و یک آثار متمایزی از روال جاری حرکت بشر در تاریخ معاصر شد، که در جای خود حائز اهمیت است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب همچنین بیان داشت: ما به موضوع انقلاب اسلامی به فراخور پرداخته‌ایم، البته آن هم نه به کفایت، حوادث جاری نشان داد، در انتقال مفاهیم ارزش‌های انقلاب آنچنانکه باید وظیفه خود را انجام نداده‌ایم.

وی افزود: امروز نسل جدید با ابهام‌ها، برداشت‌ها و ذهنیت‌های متفاوتی با واقعیت‌های جامعه روبه‌رو است و برداشت‌های آن با وقایع و حقایق تاریخی خیلی فاصله دارد، این نشان‌دهنده آن است که آنچنانکه باید در انتقال واقعیت‌های تاریخی و محتوی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن، کامیابی کامل را نداشته‌ایم.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: اتفاق‌هایی که راجع روحانیت افتاد نیز نشان داد، در معرفی جایگاه روحانیت آنچنانکه باید تلاش درخور نداشتیم.

وی یادآور شد: این نوع اتفاقات حکایت از یک ابهام‌ها، سئوال‌ها و موضوع‌هایی است، که تصویر روشنی از آن، به ویژه در ذهن نسل جدید وجود ندارد، و این ایجاب می‌کند که یک بازگشتی نسبت به رفتار، تلاش‌ها و اقدام‌هایی که باید انجام می‌دادیم، داشته باشیم، تا ضعف‌ها و کاستی‌ها در انتقال مفاهیم و فهم مطالب را شناسایی کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب گفت: به هر حال این حوادث اتفاقیه آنچناکه باید و شاید در ذهن جاری جامعه ما حضور مناسبی ندارد.

 

تاسیس حوزه علمیه قم نقطه عطف تاریخ معاصر ایران است

 

پورمحمدی تاکید کرد: حاج شیخ عبدالکریم چون برای آینده تشیع در ایران احساس خطر می‌کرد، به قم مهاجرت کرد.

وی یادآور شد: برجستگی و شاخص بودن حضرت امام هم در هجرت اتفاق افتاده، قیام در راه خدا که با هجرت همراه شود، آثار و برکت‌های زیادی دارد.

وی همچنین حاج شیخ عبدالکریم حائری را نماد نظم توصیف کرد و گفت: حاج شیخ از همان ابتدای تاسیس حوزه، خواستار منظم بودن درس‌ها، حجره‌ها، شهریه‌ها و دفتر خروج و ورود سهم امام و مدیریت بخش‌های مختلف شد.

وی همچنین اهتمام به امور مسلمانان را از دیگر شاخص‌های حاج شیخ ذکر کرد و گفت: حاج شیخ فارغ از طلبه‌ها به زندگی شهروندان قمی هم بها می‌داد، و این نشان‌دهنده توجه روحانیت به معاش مردم است.

وی بیان کرد: حاج شیخ مسیر بحث‌های مختلف فراتر از فقه و اصول را در قم گشود و استادان کلامی و فلسفی و تفسیری را به این شهر دعوت کرد و قم محلی برای توسعه معارف گوناگون تشیع شد که آثار و برکت‌های آن را الان می‌بینیم.

گردهمایی مراکز اسنادی و تاریخی، ویژه یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه و بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در قم برگزار شد.

عبدالکریم حائری یزدی مشهور به آیت‌الله موسس از برجسته‌ترین مراجع تقلید بود که آثار و اقدام‌های فراوانی را در جهت اعتلای اسلام انجام داد و با تاسیس حوزه علمیه قم و تربیت شاگردان برجسته‌ای همچون امام (ره) به رشد و بارور ساختن علوم دینی یاری رساند

وی پس از عمری تلاش و تحمل رنج و مشقت در ۸۴ سالگی در ۱۷ ذیقعده ۱۳۵۵ هجری به دیدار حق شتافت و در جوار حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.